خبرگزاری فرانسه گزارش داد، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که سال پیش در سازمان ملل هشدار داد که پنجره‌ رو به دیپلماسی با کره‌شمالی در شرف بسته شدن است، در سخنرانی جدیدش در این نهاد بین‌المللی لحنی گشاده‌روتر اما باز هم محتاطانه داشت.

نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد، از هر نشستی برای حل و فصل مناقشه قدیمی بر سر ربوده شدن شهروندان کشورش به دست کره‌شمالی استفاده خواهد کرد؛ این موضوعی عمیقا احساسی برای مردم ژاپن است و آبه وعده‌های سیاسی خودش را روی آن بنا کرد.

شینزو آبه سه‌شنبه در سازمان ملل گفت: برای حل مساله ربوده‌شدگان، حاضرم پوسته بی‌اعتمادی دوجانبه با کره‌شمالی را بشکنم، به آغاز جدیدی برسیم و با رئیس کیم جونگ اون رو در رو دیدار کنم اما اگر قرار باشد دیدار کنیم، مصمم هستم که این روند به حل موضوع ربوده‌شدگان بینجامد.

کره‌شمالی در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی ده‌ها شهروند ژاپنی را برای آموزش زبان و فرهنگ این کشور به جاسوسان این رژیم ربود. جونیچیرو کوئیزومی، نخست‌وزیر سابق ژاپن دو بار به پیونگ‌یانگ سفر کرد تا روابط جدیدی را با پدر کیم جونگ اون دنبال کند اما به او گفته شد که مابقی قربانیان مرده‌اند. با این حال اعضای خانواده این ژاپنی‌ها و فعالان چنین ادعایی را نمی‌پذیرند.

گمانه‌زنی درباره احتمال دیدار نخست‌وزیر ژاپن با کیم جونگ اون افزایش یافته است. کیم در نشست ماه ژوئن در سنگاپور با رهبری آمریکا برای دیدار با مقام‌های ژاپنی ابراز تمایل کرده بود. با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم کیم را ترغیب می‌کند، نگرانی‌ها افزایش یافته است که اگر آبه از مذاکره امتناع کند، احتمالا از هرگونه راه‌حل نهایی برای کره‌شمالی کنار گذاشته شود.

آبه همچنین امضای معاهده صلح بین ژاپن و روسیه را اساس محکم صلح در شمال شرق آسیا دانست.

وی در سخنرانی‌اش اظهار داشت: ما با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای بررسی این مشکل که طی ۷۰ سال بدون حل مانده تلاش می‌کنیم و در اول سپتامبر در ولادی‌ووستوک با ترامپ نشست داشتم و بار دیگر در آینده نزدیک با او دیدار خواهم داشت.

آبه افزود: حل مشکل منطقه‌ای میان دو کشور و امضای معاهده صلح ضروری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.