ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس کمی پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست سازمان ملل که روز سه شنبه صورت گرفت، نگرانی خود را بابت دخالت نظامی روسیه در اوکراین و گرجستان، حمایت از اسد در سوریه و تشکیل نیروی دریایی در شرق مدیترانه ابراز داشت.

وی در ادامه گفت: زمانیکه ما عدم توافقات جدی بر سر مسائل مهم داریم و زمانیکه شاهد افزایش تنش و حضور نظامی گسترده در نزدیکی مرزهای خود هستیم، مذاکره بسیار حیاتی و مهم است. تا مادامی که بحران در اوکراین همچنان لاینحل مانده، بهبود روابط بین ناتو و روسیه می‌تواند به کاهش تنش کمک کند. دست کم برای مدیریت یک رابطه مشکل و برای اجتناب از سوءتفاهم که باعث افزایش رخدادهای جدی یا اختلافات بیشتر می‌شود باید چنین کاری صورت گیرد. اگر از این مساله اطمینان حاصل کنیم، اوضاع از کنترل خارج نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین که گفته بود هدف نظامی کشورش رسیدن به معیارهای لازم برای عضویت در ناتو تا ۲۰۲۰ است،‌ گفت:‌ ناتو به دنبال اجازه روسیه برای پیوستن کی‌یف به این ائتلاف نظامی نیست. اوکراین خودش باید مسیرش را مشخص کند و اینکه آیا می‌خواهد به ناتو ملحق شود یا خیر. در پایان، ائتلاف ۲۹ عضو دارد و اوکراین باید تصمیم بگیرد که آماده ملحق شدن است یا خیر. ناتو به دنبال اجتناب از بازگشت به دوران جنگ سرد است. اما این ائتلاف برای نخستین بار گروه‌های جنگی‌ای را در کشورهای شرقی عضو مستقر کرده و حضورش را در شرق مدیترانه افزایش می‌دهد و به زودی بزرگترین رزمایش خود را در دریای نروژ انجام می‌دهد.

دبیرکل ناتو همچنین ادامه داد: به لاوروف درباره نگرانی‌های ناتو مربوط به اقدامات خصمانه روسیه در خارج از کشور مطالبی را مطرح کردم و همچنین به بررسی رزمایش بزرگ ناتو و رزمایش وستوک روسیه پرداختیم.

وی همچنین اعلام کرد که پس از نشست روز سه شنبه با لاوروف به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست نیافته اما آنها بر ادامه ارتباطات توافق کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.