«سخنان رئیس‌جمهور روحانی در سازمان ملل، یک نکته مهم و راهبردی داشت: توپ به زمین آمریکا فرستاده شد؛ آن هم بعد از آن که ترامپ کوشید ایران را ضد صلح و ضد گفت‌وگو معرفی کند.

به سخنان روحانی توجه کنید:

- برای گفت‌وگو نیازی به عکس‌های دو نفره نیست. می‌توان همین جا در مجمع بین‌المللی سخن گفت. من گفت‌وگو را از همین جا آغاز می‌کنم.

- از تحریم دست بردارید و به تکفیر پایان دهید.

- به میز مذاکره‌ای که خودتان بر هم زدید، بازگردید.

- اگر صلح آرمان شماست، جهان، دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت.

بدین ترتیب روحانی گفت‌وگو با آمریکا را آغاز کرد اما به شیوه خودش، دیپلماتیک و بی آن که بهانه‌ای به دست غیر بدهد. او در اولین بخش از این گفت‌وگو - که به تعبیر خودش نیازمند عکس‌های دو نفره نیست - چند کار مهم کرد:

۱- ترامپ می‌کوشید ایران را مخالف صلح و مفاهمه معرفی کند. روحانی این تلاش را خنثی کرد و چهره‌ای صلح‌طلب و اهل گفت‌وگو از ایران ترسیم کرد. این نکته‌ای است که فرانس‌۲۴ نیز در تحلیل خود بدان اشاره کرده است.

۲- او با منطقی ساده و همه‌فهم توضیح داد که اگر امروز شرایط گفت‌وگوی متعارف و دوجانبه بین ایران و آمریکا فراهم نیست. علتش این است که خود آمریکا میز مذاکره را ترک کرده است.

ایران و ۱+۵ بعد از مذاکراتی طولانی به تفاهم برجام رسیدند و شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را در قالب یک قطعنامه تصویب کرد ولی آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های مهم برجام و یکی از اعضای تصویب‌کننده قطعنامه لازم‌الاجرا شدن آن در شورای امنیت، ناگهان و بی هیچ دلیلی، از برجام خارج شد و قطعنامه‌ای که خود بدان رأی داده بود را نادیده گرفت. لذا این آمریکاست که زیر میز زده است والّا ایران، هم مذاکره کرده و هم به شهادت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به توافقات پایبند بوده و هست.

۳- روحانی راه مذاکره را ترسیم کرد: هر که میز را ترک کرده است، برگردد. در هیچ مذاکره‌ای نمی‌توان انتظار داشت یکی از طرف‌ها زیر میز مشترک بزند و آن‌طرف‌تر، میز دیگری برپا کند و بگوید باید بیایید سر میز اختصاصی و در زمین بازی من. این بدان معناست که اگر ترامپ به توافق لازم‌الاجرای برجام برگردد و بر اساس آن تحریم‌ها را لغو کند، می‌تواند به گفت‌وگو با ایران امیدوار باشد.

ادامه تحریم‌ها، حتما مردم ایران را خواهد آزرد ولی در عرصه سیاسی و نظامی، خلاف اهداف ترامپ عمل خواهد کرد و حتی ممکن است به تغییر استراتژی هسته‌ای ایران نیز منجر شود.

۴- تاکید روحانی بر لزوم توقف تکفیر، اشاره او به حمایت‌های آمریکا از دشمن منطقه‌ای ایران، یعنی عربستان است که کانون حمایت از تروریست‌های افراط‌گرای مذهبی است. اگر آمریکا دوستی با ایران را می‌خواهد نباید دشمن منطقه‌ای ایران را تقویت کند.

۵- و در نهایت این جمله که ایران بهترین دوست جهان است، نتیجه فرآیند گفت‌وگوهای مبتنی بر حقوق متقابل را نوید می‌دهد. ایران می‌تواند بهترین دوست جهان و از جمله آمریکا باشد و این، هم به نفع آمریکاست و هم به سود ایران. اگر آمریکا این دوستی را می‌خواهد و خواستار برخورداری از منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن است، باید راهی جز فشار و تحریم را انتخاب کند و با متعهد شدن به برجامی که خود آن را پذیرفته است، راه گفت‌وگو را باز کند. آنگاه درخواهد یافت که ایران، دوستی به مراتب بهتر و اخلاقی‌تر از عربستان و برخی کشورهای تازه به دوران رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.