نیویورک دیلی نیوز در بررسی سخنرانی ترامپ در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل آورده است:" خنده‌ها که تمام شد ترامپ سخنرانی خود را در مجمع عمومی با چنان کلمان تند و درشتی آغاز کرد که به گفته مقام‌های سابق وزارت خارجه می‌شد تلاش برای "منزوی" ساختن آمریکا از متحدانش، "میهن پرستی" به جای "جهانی سازی" و بالاتر از همه "سلطه" را به وضوح مشاهده کرد.   

دانیل فراید، دیپلمات ارشد آمریکایی که در دولت‌های باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون، روسای جمهور پیشین آمریکا در پست‌های دیپلماتیک متفاوتی خدمت کرده می‌گوید: ترامپ جهان بینی پوتین را پذیرفته است.

ترامپ در سخنرانی‌اش بارها نهاد دیپلماتیک بین‌المللی (سازمان ملل) را مورد هدف قرار داد و قول داد که آمریکا هرگز در برابر یک چنین بروکراسی غیرقابل قبول و غیرمنتخب جهانی تسلیم نخواهد شد.

ترامپ در سخنرانی خود بارها از حاکمیت تمامی کشورها گفت و تاکید کرد که رهبران جهان نباید به کار یکدیگر دخالت کنند به این ترتیب بار دیگر کشورهای خود را به درجات عالی خواهند رساند.

فراید که به عنوان هماهنگ کننده سیاست تحریم‌ها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا فعالیت می‌کرد، گفت: این اظهارات مغایر با سنت سیاسی آمریکا است که از زمان تاسیس سازمان ملل وجود داشته است. این چه رویکرد میهن پرستانه‌ای است که به واسطه آن آمریکا را تضعیف کرده و یک قدرت حریص، طمع کار و جاه‌طلب نشان دهیم؟ همانند زمانیکه آمریکا پا به عرصه ظهور گذاشت و ما دریافتیم که فرصت چندانی برای به دست گرفتن جهان نداریم. این رویکرد به هیچ وجه میهن پرستانه نیست.

فراید ادامه داد: رویکردی که ترامپ آن را برجسته کرده تنها برای گوش‌های خودکامگانی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خوشایند است. این رویکرد همسو با جهان بینی آنهاست.

جان هربست که در دولت‌های بوش و کلینتون سفیر آمریکا در اوکراین و ازبکستان بوده می‌گوید: ترامپ با حمله به متحدانش به خود شلیک کرد.

من هیچ مشکلی با صحبت‌های او درباره منافع ملی ندارم اما منافع ملی ما با نظم جهانی به دست می‌آید و رویکرد وی هیچ کمکی به هیچ کس نمی‌کند. این آن چیزی است که به نظر می‌رسد او درک نکرده است. اظهارات ملی گرایانه ترامپ حتی مغایر با سیاست‌های دولت خودش است. از زمان بر سر کار آمدن، وی تحت تاثیر مواضع جنگ طلبان سیاست خارجی دولتش از جمله اجرای تحریم‌های شدید علیه کرملین و تقابل با ایران است. با این حال سیاست‌های دولت ترامپ بهتر از اظهارات خود وی است و باید در این باره خدا را شاکر باشیم.

فراید معتقد است: اظهارات متناقض ترامپ اعتماد به رهبری آمریکا را از بین ‌برده است. وی می‌گوید: رویکرد انزوا گرایانه ترامپ نگران کننده است و خنده حضار در سالن مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه نشان داد که تا چه میزان رئیس‌جمهور با مسایل حوزه سیاست خارجی بیگانه است. سبک رئیس‌جمهور ممکن است برای برخی از حامیان وی جالب و مناسب باشد اما در سطح جهانی تاثیرگذار نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.