ترزا می در سخنان خود در نشست شورای امنیت که با موضوع صلح و امنیت و منع بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی به ریاست ترامپ برگزار شده است با اشاره به اهمیت عزم جهانی جهت جلوگیری از استفاده از این گونه سلاح‌ها اظهار کرد: سرمایه‌گذاری زیادی در سازمان ملل انجام شد تا روش‌های چند جانبه‌ای را برای تحقق این موضوع ایجاد کنیم و این وظیفه جامعه جهانی است که به همکاری‌ها در این زمینه اهمیت دهد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با این موضوع وظیفه‌ای بر دوش همه ماست اظهار کرد: در حال حاضر زرادخانه‌های هسته‌ای به شدت کاهش پیدا کرده است و مقدار زیادی از سلاح‌های شیمیایی از بین رفته است و این یک موفقیت بزرگ برای ماست ولی باید به فعالیت‌ها در این زمینه ادامه داد. ما نیازمند رهبری در این زمینه هستیم.

ترزا می در ادامه سخنان خود در این ارتباط خطاب به ترامپ گفت: ما نیازمند رهبری کشورهایی چون آمریکا هستیم شما در مورد کره شمالی اقدام مهمی را انجام دادید. دیدارتان با رهبر کره شمالی و تاکیدتان بر راستای آزمایی در این زمینه بسیار مهم بود قطعا تحریم‌ها بر روی کره شمالی تاثیر گذاشته و بدون فشار آمریکا و شما نمی‌توانستید که به کره شمالی بقبولانید که در فعالیت‌های خود تجدید نظر کند. البته ما باید همچنان هوشیاری خود را در این زمینه حفظ کنیم و از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی جلوگیری کنیم.

ترزا می در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ما در سال 2015 به برجام رسیدیم ایران و ما فکر می‌کنیم در روند نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به بهترین راه حل رسیدیم. جمهوری اسلامی ایران همچنان به برجام پایبند مانده است به تعهدات خود عمل کرده و اجازه می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی نظارت لازم را داشته باشد و تست‌های لازم را انجام دهد. ایران باید از اجرای برجام مطمئن باشد تا تلاش‌های خود را در این راستا ادامه دهد.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود در مورد ایران به فعالیت‌های موشکی کشورمان اشاره  و ادعا کرد: فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه باعث نگرانی در جامعه جهانی است. سازمان ملل باید نسبت به این گونه رفتارها عکس‌العمل نشان دهد.

وی با انتقاد از برنامه موشکی ایران و آن‌چه کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن خواند و با بیان اینکه این اقدامات نگران کننده است در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از سوریه پرداخت و گفت: ما دیدیم که رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی علیه غیر نظامیان استفاده کرد. باید جلوی آن را بگیریم. در موارد بسیاری دولت روسیه با اعمال حق وتو جلوی محکوم شدن دولت سوریه در این زمینه را گرفته است.

نخست وزیر انگلستان با تاکید بر اینکه حامیان رژیم بشار اسد باید تضمین بدهند که دیگر سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه بی‌گناهان استفاده نمی‌کند خاطرنشان کرد: در موقعی که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، انگلیس، آمریکا و فرانسه این اقدام را محکوم کردند و من در اینجا از حمایت‌های آقای ترامپ و مکرون تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه باید پیام روشنی را به اسد داد که نمی‌تواند از این گونه سلاح‌ها همچنان استفاده کند بدون اینکه با عواقب این کار روبرو شود و ما در صورت لازم در برابر این اقدامات دولت اسد به سرعت عمل خواهیم کرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود مدعی شد که روسیه در مواردی قانون عدم اشاعه را زیر پا گذاشته است و در این چارچوب لازم است که شورای امنیت اطمینان پیدا کند که روسیه به این قانون و NPT پایبند است. ما از روسیه می‌خواهیم این موضوع را نشان دهد و از دیگر سو باید با کشورهایی که به NPT احترام نمی‌گذارند مقابله کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.