استقلال درحالی خود را برای جدال عصر پنجشنبه آماده می کند که این بازی برایش خیلی مهم تر از چیزی است که تصور می شود.

 

استقلال وینفرد شفر فصل را به هر دلیلی که هست خوب شروع نکرده. آن ها یازدهم جدول هستند و مدتی است که طعم شیرین برد را نچشیده اند. لیگ قهرمانان آسیا هم به آن ها روی خوش نشان نداد و آبی های پایتخت مجبور به وداع با این رقابت ها شدند.

 

حالا اما یک موعد مهم فرا رسیده. موعدی که می تواند برای استقلال و هوادارانش تبدیل به یک نقطه اتکا شود و آن هم فتح دربی پایتخت است.

استقلال می تواند مشکلاتش را حداقل به طور موقت فراموش کند و استارتی دوباره بزند برای بازگشت به روزهای خوب و صف مدعیان اگر که بتواند امشب برنده از زمین خارج شود. اتفاقی که اگر نیفتد دیگر احتمال بلند شدن آبی های پایتخت که دیروز ۷۳ سالگی خود را جشن گرفته اند، با توجه به سایر مشکلاتی که درگیرش هستند کم است.

استقلال اما چگونه می تواند از پس حریف آماده خود بربیاید و دربی را فتح کند؟ استقلال در این فصل دو نمایش دلچسب و جذاب داشته. اول مقابل تراکتورسازی در هفته سوم رقابت های لیگ برتر در ورزشگاه آزادی و دوم مقابل السد قطر در زمین حریف.

نمایش استقلال در این دو بازی، بدون تردید بهترین نمایش های استقلال در این فصل کم فروغ بوده است و هواداران این تیم هم پس از این دو بازی از عملکرد تیم خود راضی بوده اند.

استقلال در مقابل تراکتور پر ستاره توانست با ارائه نمایشی برتر با سه گل به برتری برسد و مقابل السد هم اگر بعضی اتفاقات و بدشانسی ها نبود، شاید می توانست کامبک خود را کامل کند.

در هردوی این مسابقات، وینفرد شفر ترس و محافظه کاری را کنار گذاشت و تیمش را با یک استراتژی هجومی به زمین فرستاد. در بازی مقابل تراکتورسازی استقلالی ها پرس سنگین را در دستور کار قرار داده بودند و وقتی قرمزپوشان در نیمه زمین خودی صاحب توپ می شدند، استقلالی ها با نفرات همچون فرشید اسماعیلی، فرشید باقری، مرتضی تبریزی و روح الله باقری به آن ها هجوم می بردند و با بازپس گیری توپ، ترتیب حملاتی ویرانگر را می دادند. اتفاقی که در نهایت برای آبی ها سه گل را در آن بازی به همراه داشت.

در بازی مقابل السد هم از آنجایی که آبی ها چیزی برای از دست دادن نداشتند، با سیستم ۳-۳-۴ پا به زمین گذاشتند. استفاده از یک هافبک دفاعی(علی کریمی) و دو هافبک هجومی(فرشید اسماعیلی و طارق همام) و سه مهاجم(مهدی قائدی،مرتضی تبریزی،روح الله باقری) کاری کرد که تیم السد کاملا شوکه شود و قافیه را به استقلال ببازد. تیم شفر در آن بازی و تا قبل از اخراج روزبه چشمی، آن قدر از حریف توپ گرفت و حمله کرد که در نهایت توانست از یاران ژاوی پیش بیفتد اما در نهایت بازگشت آبی ها با ۱۰ نفره شدن تکمیل نشد.

به نظر نمی آید که استقلالی ها برای بازی امروز اگر می خواهند برنده باشند، چاره ای جز این مدل بازی کردن داشته باشند. استقلال اگر می خواهد به طلسم گل نزدنش در لیگ پایان دهد، باید پنجشنبه همانطور که تراکتور را با پرس سنگین خود و السد را با هجوم همه جانبه اش غافلگیر کرد و دستاورد مثبتی هم داشت، پرسپولیس را هم تحت فشار بگذارد و غافلگیر کند که این مسئله مستلزم دوندگی بالا و جنگندگی شجاعانه بازیکنان خطوط جلوی تیم شفر است.اتفاقی که اگر رخ دهد شاید کار را برای مدافعین و دروازه بان آبی ها هم آسان تر کند چون از فشار خط حمله پرسپولیس کاسته می شود.

در پایان مروری خواهیم داشت بر ترکیب احتمالی استقلال در آستانه دربی ۸۷:

سید مهدی رحمتی،وریا غفوری،پژمان منتظری،روزبه چشمی،میلاد زکی پور،فرشید باقری،علی کریمی،فرشید اسماعیلی،طارق همام، روح الله باقری و مرتضی تبریزی

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.