گفته می‌شود بازوی بازرگانی شرکت دولتی آرامکوی سعودی یک گرید نفتی فوق سبک به نام میعانات خاف (Khuff) را عرضه کرده که گریدی است که به ندرت برای فروش عرضه شده و در پالایشگاه‌های این کشور فراوری می‌شود. برای آزاد کردن بیشتر این گرید ارزشمند برای صادرات، عربستان سعودی نفت فوق سبک (اکسترا لایت) را به واحدهایی اختصاص داده که از این خوراک برای تولید مواد خام برای پتروشیمی و سوخت استفاده می‌کنند.

نفت خاف عربستان در زمانی وارد بازار می‌شود که تقاضای رو به رشدی برای میعانات وجود دارد زیرا پالایشگاهها در کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن بدنبال توقف خرید میعانات پارس جنوبی ایران، در جست و جوی خوراک جایگزین هستند. این کشورها به خرید محموله‌های میعانات از نروژ و آمریکا و همچنین خرید نفتا روی آورده اند تا کمبود خرید از ایران را جبران کنند.

در عربستان سعودی برخلاف صادرات نفت خام، میعانات می‌تواند در بازار محموله‌های تک عرضه شود و محدودیت مقصد ندارد.

در حالی که آرامکو عمده تولید خود را از طریق قراردادهای بلندمدت می‌فروشد، واحد بازرگانی این شرکت از شبکه جهانی تامین و پالایش شرکت مادر خود بهره می‌گیرد و نفت غیرسعودی را معامله می‌کند. واحد بازرگانی آرامکو در ژوییه امسال نفت مارس آمریکا را به شرکت پتروشیمی فورموسای تایوان فروخت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این استراتژی در حالی اجرا می‌شود که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از اوپک خواسته است برای کاهش قیمتهای نفت اقدام کند. با این حال این گروه و متحدانش در دیدار اخیر خود اعلام کردند فوریت بالایی برای افزایش تولید وجود ندارد و تولید تنها در صورتی افزایش خواهد یافت که مشتریان تقاضا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.