به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی در نهمین کنفرانس سرمایه گذاری ترکیه که توسط شورای تجاری ترکیه – آمریکا در نیویورک برگزار شد، گفت: شراکت استراتژیک ما که بارها مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته بر این دوره متشنج و آشوب زده غلبه خواهد کرد.

وی افزود: اختلافات با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر سر مسائلی چون سازمان تروریستی فتح‌الله گولن، مبارزه با تروریسم، بیت‌المقدس، سوریه و تحریم‌ها، روابط آمریکا و ترکیه را به بوته آزمایش می‌گذارد.

اردوغان تصریح کرد: من معتقدم که ترکیه و آمریکا باید راه طولانی را در روابطشان طی کنند به ویژه اینکه در این وسط مسائلی چون سازمان‌های تروریستی فتح‌الله گولن و حزب کارگران کردستان موسوم به "پ. ک.ک" وجود دارند.

وی گفت: برخی از مقامات دولت ترامپ گمان می‌کنند که می‌توانند اختلافات با ترکیه را از طریق تهدید، فشار و اخاذی حل کنند.

اردوغان در غالب پرسشی گفت: چرا آمریکا از فتح‌الله گولن، مبلغ سیاسی مستقر در آمریکا و رهبر جنبش تروریستی گولن حفاظت می‌کند؟ مگر نه آنکه ما شرکای استراتژیک هستیم!

وی اظهار کرد:‌ جنبش گولن در ۲۷ ایالت آمریکا فعال است و در آنجا مدارس مستقل با بودجه مردمی دارد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت: حجم تجارت دو جانبه میان ترکیه و آمریکا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده است. صادرات ترکیه به آمریکا به طور کلی برابر با ۸.۷ میلیارد دلار و واردات نیز برابر با ۱۲ میلیارد دلار بوده است. تا به امروز نیز سرمایه گذاری‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در آمریکا به بیش از ۴.۶ میلیارد دلار رسیده است.

اردوغان افزود: علی رغم تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا و دو برابر کردن تعرفه‌ها بر واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه ما همچنان به آینده روابط سیاسی و اقتصادی با آمریکا امیدوار هستیم.

وی گفت: در جنگ‌های تجاری هیچ برنده‌ای وجود ندارد و هر تصمیم یک‌جانبه‌ای با اقدام تلافی جویانه مواجه خواهد شد. ترکیه به تقویت سرمایه گذاری‌ها، بدون سازش بر سر قوانین اقتصاد تجارت آزاد ادامه خواهد داد.

اردوغان تاکید کرد:‌ ما به انجام اقدامات قانونی لازم برای جذب سرمایه گذاری‌های مستقیم بیشتر و سرمایه گذاران بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری امن در کشورمان ادامه خواهیم داد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.