رویترز گزارش داد، این اظهار نظر از سوی وانگ یی، وزیر خارجه چین در حالی مطرح شده که سازمان ملل در حال آماده شدن برای تشکیل نهادی به منظور ارائه شواهدی دال بر نقض حقوق بشر در میانمار علیه مسلمانان روهینجایی است.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه به تشکیل این نهاد رای داد که هدفش بررسی نسل کشی احتمالی در راخین، واقع در غرب میانمار علیه مسلمانان روهینجایی است.

چین، فیلیپین و بروندی علیه این اقدام رای دادند.

در سال گذشته میلادی، بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجایی در پی سرکوب توسط ارتش و نیروهای امنیت میانمار به بنگلادش گریخته‌اند و تلاش‌ها برای بازگشت آنها تاکنون بی نتیجه مانده است.

سازمان ملل اقدامات دولت میانمار را پاکسازی قومی دانسته اما دولت میانمار این اتهام را رد کرده است.

چین روابط نزدیکی با میانمار دارد و از مقام‌های این کشور درباره آنچه که در راخین انجام داده‌اند، حمایت می‌کند. پکن همچنین به توقف قطعنامه درباره این بحران در میانمار در شورای امنیت سازمان ملل کمک کرده است.

وزیر خارجه چین در جریان گفتگو با عبدالحسن محمود علی، وزیر خارجه بنگلادش و کیاو تینت سو، مسئول دفتر شورای مشورتی میانمار در نیویورک گفت که مساله راخین، پیچیده و تاریخی است.

وزیر خارجه چین گفت: استان راخین در غرب میانمار یک مساله بسیار مهم بین بنگلادش و میانمار است. چین بغرنج کردن، بسط دادن یا بین‌المللی کردن آن را تایید نمی‌کند.

وی ادامه داد، چین امیدوار است که میانمار و بنگلادش راه حلی را از طریق گفت‌وگو بیابند و پکن از چنین ارتباطی حمایت می‌کند. جامعه بین‌الملل شامل سازمان ملل می‌تواند در این باره نقش سازنده‌ای ایفا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.