تازه ترین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن تهران در شهریورماه ۱۳۹۷ نشان از کاهش تحولات مسکن دارد.

 

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در شهریور سال ۱۳۹۷ به ۱۰.۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳.۹ و ۳۳.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

 

در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۸۱ میلیون ریال  بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۴ و ۷۴.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

 

در شهریور ماه سال ۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر واحد مسکونی در شهر تهران به ۸۱ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش یافته است.

 

تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۱۰.۳ هزار فقره بود که نسبت به شهریور سال ۹۶ معادل ۳۳.۵ درصد کاهش دارد. در ۶ ماه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران به ۷۴.۹ هزار واحد مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۲.۱ درصد کاهش یافته است.

 

همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال سخت با سهم ۴۳.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

 

در این ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۶ درصد و ۱۲.۴ درصد افزایش را نشان میدهد.

 

گفتنی است، گزارش تحولات مسکن شهر تهران برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.