مستند «حرفه؛ بازیگر» از تولیدات شبکه مستند سیما  امروز( ۶ مهر) ساعت ۱۷ و ۳۰ به مناسبت چهلمین روز درگذشت عزت الله انتظامی از تلویزیون پخش می‌شود.

 کارگردان و تهیه کننده مستند «حرفه؛ بازیگر» درباره ساخت این مستند گفت: برای ساخت این مستند تصمیم گرفتیم با محوریت ۲۵ دقیقه‌ پایانی فیلم «گاوخونی»، به کارگردانی بهروز افخمی، زندگی ایشان را به شش بخش تقسیم کنیم و با استفاده از آن به برهه‌های مختلف زندگی استاد انتظامی بپردازیم.  

اصغر احمدپور درباره ساخت این مستند گفت: مستند آرشیوی همان طور که از نامش پیداست، مبتنی بر آرشیو است تا تولید، اما ما با توجه به فرمی که داشتیم نمیخواستیم یک داستان خطی از تولد، فعالیتها و فوت ایشان نشان دهیم. تنها کاری که میتوانستیم در زمان اندک انجام دهیم، این بود که بتوانیم فرمی تازه از آن در بیاوریم؛ به پیشنهاد نویسنده‌ فیلم، محسن رضازاده، تصمیم گرفتیم با محوریت ۲۵ دقیقه‌ پایانی فیلم «گاوخونی» به کارگردانی بهروز افخمی، زندگی ایشان را به شش بخش تقسیم کنیم و با استفاده از آن به برهههای مختلف زندگی استاد انتظامی بپردازیم. در اواخر فیلم «گاوخونی» دنیای خواب و بیداری و جهان زندگان و مردگان در هم آمیخته می شود و نمی توانیم این فضاها را به درستی تشخیص دهیم و ما نیز سعی کردیم از این فضا استفاده کنیم.  

او در پاسخ به این پرسش که به چه وجوهی از زندگی عزت الله انتظامی پرداختید که ممکن است برای بیننده آشنا نباشد، گفت: قصد ما این بود که زندگی حرفه‌ای ایشان را مورد توجه قرار دهیم؛ اما عموم مردم از برخی از جزئیات زندگی ایشان از قبیل اینکه قبل از انقلاب زندانی شدند یا این که بخشی از تحصیلات ایشان در خارج از کشور سپری شد، خبر ندارند.  

این کارگردان افزود: با چنین مقدمه‌ای شروع کردیم، انسانی هنرمند بود که از دهه ۴۰ زندگی به اوج رسید و سعی کردیم این موضوع را به صورت ضمنی در فیلم بگنجانیم و رویکرد دیگر ما این بود که اشاره کنیم فارغ از تعارفات اولیه گزیده کار بودند.  

کارگردان «حرفه؛ بازیگر» با تأکید بر اینکه از قبل می‌دانستیم، می خواهیم چنین مستندی برای شبکه مستند بسازیم، عنوان کرد: هم من و هم محسن رضا زاده به عنوان پژوهشگر، فیلم «گاوخونی» را دوست داشتیم و قرار بر این بود که این مستند آرشیوی در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته شود. منبع اصلی ما کتاب‌های «آقای بازیگر» هوشنگ گلمکانی و «من عزتم، بچه سنگلج» غزاله سلطانی بود که بیشترین تکیه ما بر روی کتاب «آقای بازیگر» هوشنگ گلمکانی بود.  

احمدپور همچنین درباره موسیقی‌های این فیلم گفت: موسیقی‌های «حرفه؛ بازیگر» انتخابی است و شامل چهار فیلم «گاو خونی»، «گاو»، «ناصرالدین شاه؛ آکتور سینما» و «روز واقعه» که عزت الله انتظامی در آن بازی کرده است. دو قطعه‌ آخر، مربوط به مجید انتظامی فرزند مرحوم انتظامی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.