در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

اکنون که کشور عزیزمان ایران از درون به علت خطاها و ناکارآمدی‌های مزمن و از بیرون به علت تحولات و تنش‌های منطقه‌ای و نیز زیاده‌خواهی قدرت‌های بزرگ مورد فشار، تنگنا و تهدیدهای خطرناکی قرار گرفته است، با محکوم کردن حمله تروریستی اهواز و عرض تسلیت به پیشگاه ملت ایران، برخود لازم دانستیم از سر خیرخواهی و خردورزی برخی نکات لازم را با ملت شریف ایران، مقامات ارشد کشور، نخبگان و همه گروه‌­های مرجع در میان بگذاریم. امید که همه(ارکان حاکمیت و آحاد ملت) بتوانند در زمانی که فرصت از دست نرفته باشد، وظایف خود رادر این شرایط حساس به درستی و با راستی انجام دهند.

کارشناسان ذیصلاح حوزه‌های مختلف تاکید دارند که در بیشتر حوزه‌های حیاتی زیست ملت ایران، مواجه با چالش‌­های بنیادینی در رابطه با کم آبی، خشکسالی، ریزگردها، فقر، رکود-تورمی، ناامنی­های اقتصادی و اجتماعی، شکل‌گیری انتظارات تخریبی، تنش در عرصه سیاست خارجی، کیفیت همبستگی دولت-ملت و سطح اعتماد ملی روبرو شده‌ایم. گرچه پرداختن به آنها درجای خود بسیار حایز اهمیت است، اما در اینجا در صدد واکاوی و چرایی آنها نیستیم. همه‌ ما امروز نشانه‌ها، پیش‌آگهی‌ها، ضربان‌ها و شاخص‌های بحران‌اشاره شدهرا با تمام وجود حس می‌کنیم. نباید گذاشت کام ملت با برشمردن دوباره این دشواری­‌ها و بحران‌ها، تلخ­تر شود. متاسفانه یکی از خطاهای امروز ایرانیان ایناست که روزاروز با انتشار اخبار درست یا نادرست به کم و کیف مشکلات، بویژه در شبکه‌های اجتماعی دامن زده و روان جمعی جامعه را پریشان، ‌ نگران و ناآرام می‌کنند. اکنون در نخستین گام به عنوان یک تعهد اخلاقی، بیاییم تصمیم بگیریم، کمتر به این پریشانی­‌ها دامن زده و تکیه گاه عمومی ملت را بر پایه­‌های امید و تلاشبرای حل و فصل مسائل پیش روی بگذاریم.

بر این‌ اساس ضمن اعتراف به نارسایی­‌ها و مشکلات عمومی پیشِ روی مردم و با وجود همه نگرانی‌ها و دل­مشغولی­‌ها، ما به حرکت‌های نجات­بخش آینده این جامعه امید داشته و بر این باوریم که با ظرفیت­‌های بزرگ ملت، می­‌توان بر حل مسائل چیره شد. اما این امید باعث آن نمی‌شود که عملکرد خویش را نقد نکنیم و برای برون رفت از مشکلات و پیشگیری از بحران‌ها، دست یاری و همکاری به سوی هم دراز نکنیم.

این بیانیه ضمن اشاره به نکاتی در رابطه با مواردی همچون عدم شفافیت، فساد و ناکارآمدی، گسست اجتماعی، افول در سرمایه اجتماعی و امید، بحران آب و محیط زیست، نابسامانی تولید و بحران معیشت خانوار و بحران در سیاست خارجی، تصریح کرده است:  شرایط حساس کنونی ایجاب می­‌کند که در ما ایرانیان همه و همه مرزبندی­‌های جناحی، سیاسی، قومی کنار گذاشته و با وحدت و انسجام حول منافع و مصالح و امنیت ملی، کشور را از خطرات پیش روی نجات بخشیم.

اکنون وقت آن است که با صداقت، صراحت و شفافیتِ تمام و با عذرخواهی از ملت بزرگ ایران برای کوتاهی‌­ها در بهره­‌گیری از فرصت­‌ها و امکانات، با گفتمان اصلاحی و ملی در حل مشکلات کشور اهتمام ورزیم.

در این بیانیه از مواردی همچون برپایی مالیه عمومی جامع و فراگیر کشور، سیاست خارجی نقش آفرین، رعایت همه­ جانبه حقوق شهروندی، آزادی بیان و رسانه، عزم ملی برای مقابله با فساد، توجه به سرمایه و فرصت­‌های گران­بها یعنی ایرانیان خارج از کشور و محیط زیست مطلوب به عنوان چند ویژگی بنیادین در پی ریزی گفتمان اصلاحی و ملی یاد شده است.

امضا کنندگان این بیانیه همچنین در برشمردن چند اقدام عاجل پیش­‌نیاز گفتمان اصلاحی و ملی به مواردی همچون پذیرش نظری و عملی چیدمان ارکان حاکمیت در انجام وظایف در چارچوب قانون اساسی، پالایش بودجه سال ۱۳۹۷ از فعالیت‌­های غیر اصلی و غیر ضرور، مدیریت فعال وزارت امور خارجه در عرصه منطقه­‌ای و جهانی در چارچوب اهداف توسعه و منافع ملی و پرهیز از موازی کاری و انجام فعالیت­‌های قانونی و ضروری کلیه دستگاه­‌ها توسط دیپلماسی رسمی کشور، بر پایی نظام اجرایی و عملیاتی سالم و شفاف و برپایی فضا برای آزادی گردش اطلاعات اشاره کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.