ایل فولیو روز جمعه افزود: آمریکا و اروپا بار دیگر بر سر تحریم های اقتصادی علیه ایران در برابر یکدیگر قرار گرفته اند. دونالد ترامپ در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل ثابت کرد که قصد عقب نشینی از کمپین فشار اقتصادی بر ایران را ندارد و امکان حصول به یک توافق جدید را نیز رد می کند. اما اروپا بر خلاف جهت واشنگتن حرکت کرده و در حال پیشبرد سیاست نزدیکی به تهران است.

به همین دلیل فدریکا موگرینی در حاشیه اجلاس، از اراده اروپا برای ایجاد یک ابزار ویژه مالی برای ادامه مبادلات بانکی بین کشورهای اروپایی و ایران خبر داد. این ابتکارعمل اروپا باعث شد ورق های بازی واشنگتن بر سر تهران کاملأ در هم بریزد و در مسیر ایالات متحده بر سر اختلال در اقتصاد ایران با هدف قرار دادن قلب آن یعنی صنعت نفت، مانع ایجاد شود.

هنوز جزئیات طرح اروپا مشخص نیست ولی به نظر می رسد که ساز و کار ویژه قاره سبز قابل استفاده برای دیگر کشورهای مایل به همکاری با ایران نیز خواهد بود. بروکسل قصد دارد با برگزاری نشست کارشناسی با حضور متخصصان این حوزه از کشورهای اروپایی، وارد مرحله عملیاتی این پروژه شود. در محافل دیپلماتیک گفته می شود که در ورای این ساز و کار ویژه اروپا، فرضیه تاسیس یک بانک با ضمانت اروپایی یا استفاده از بانک سرمایه گذاری اروپا قرار دارد.

تصمیم اروپا در قبال ایران و همچنین اختلافات بین آمریکا و اوپک، در روزهای گذشته به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شده است. کشورهای عضو اوپک در دیدار خود در الجزایر مشخص کردند که قصد ندارند در پاسخ به درخواست آمریکا برای جبران کمبود ناشی از تحریم نفت ایران، تولیدات خود را افزایش بدهند. به عبارت دیگر کشورهای عضو اوپک نشان دادند که از رئیس جمهور ایالات متحده دستور نمی گیرند و این مساله باعث ناخرسندی شدید دونالد ترامپ شد که در اظهارات وی در قبال اوپک متبلور گردید.

کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات مدیره اوپک، در همین رابطه تصریح کرده است که امکان افزایش تولید برای اعضای سازمان وجود ندارد و آنها برای افزایش ارائه می توانند تنها به ذخایر نفتی خود متوسل بشوند. ساز و کار مالی جدید اروپا می تواند در خرید نفت ایران مورد استفاده قرار بگیرد و ضمن کمک به اقتصاد ایران، مانع از افزایش فوق العاده نفت در بازارهای جهانی بشود. اما بدون تردید چوب لای چرخ راهبرد ترامپ در قبال ایران خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا قصد ایجاد یک هویت موازی دارد که از طریق آن بتواند به معاملات نفتی با جمهوری اسلامی ادامه دهد و بنابراین امکان مقابله شدید میان اروپا و آمریکا بیشتر شده است. برای ایتالیا و اتحادیه اروپا امکان ادامه تجارت و معاملات اقتصادی با ایران بسیار مهم است چرا که تهران معرف یکی از بازارهای اصلی مشرق زمین محسوب می شود. اتحادیه اروپا، ایران، چین و روسیه مصمم هستند تا از آزادی معاملات اقتصادی محافظت کنند و به مبادلات مشروع با جمهوری اسلامی ادامه دهند.

&#۳۹;فدریکا موگرینی &#۳۹; نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از بوجود آمدن یک هویت و ابزار جدید که از طریق آن بتوان با ایران معاملات اقتصادی در بخش انرژی و نفت انجام داد، خبر داد. موگرینی پس از دیدار با قدرت های امضا کننده برجام گفت که آنها نیز پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال های پرداختی، بویژه ایجاد یک ابزار جدید برای استفاده ویژه جهت تسهیلات در پرداختی های مربوط به صادرات نفتی ایران موافق هستند. این ابزار جدید طراحی شده از سوی بروکسل و سایر کشورهای امضا کننده برجام (بجز امریکا)، یک چالش برای سیستم سویفت است که از سوی آمریکا کنترل می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.