«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هفته گذشته در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد یک انبار هسته‌ای در «تورقوز آباد» کشف کرده، روز جمعه در اظهاراتی که به یک گاف شبیه است، گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها ۱۲ بار در ایران بازرسی انجام داده است.

در مصاحبه‌ای که بامداد شنبه (به وقت تهران) از بخش انگلیسی شبکه «صدای آمریکا» پخش شد، نتانیاهو بار دیگر ادعای وجود انبار هسته‌ای در تورقوز آباد را تکرار کرد. در واکنش، مجری گفت: «ایرانی‌ها می‌گویند که آژانس ۱۲ بار از آن‌ها بازرسی کرده است. ۱۲ بار بازرسی شده‌اند. البته شاید این انبار خاص بازرسی نشده، اما قبول دارید که ۱۲ بار بازرسی شده‌اند؟»

نتانیاهو پاسخ داد: «در آن انبار نه. اما ایران کشور بزرگی است، تقریبا اندازه اروپا است. یعنی چه که در اروپا ۱۲ بازرسی جزئی انجام شود؟ فرض کنید که من به شما بگویم که می‌توانید در هر کجا از ایالات متحده که می‌خواهید، ۲۴ بازرسی انجام دهید. ایران کشور بزرگی است، می‌توانید خیلی چیزها را پنهان کنید.»

او سپس با بیان اینکه ۶ هفته پیش مدارکی را در اختیار آژانس قرار داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده، بار دیگر از آژانس خواست به ساختمانی که او گفته برود و این مرکز را مورد بازرسی قرار دهد.

به نظر می‌رسد مجری صدای آمریکا و نتانیاهو هر دو تعداد گزارش‌های مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را با میزان بازرسی‌های انجام شده، اشتباه گرفته‌اند، چراکه آژانس از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران در دوازده گزارش فصلی تایید کرده است که ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است.

در حقیقت میزان بازرسی‌ها ارتباطی به تعداد گزارش‌های منتشر شده ندارد و آنطور که آژانس اعلام کرده تاکنون چند هزار نفر-ساعت از مراکز مختلف مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بازرسی شده است.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس نظام بازرسی از برنامه‌ هسته‌ای ایران را بی‌سابقه خوانده و گفته توافق هسته‌ای با ایران یک دستاورد از منظر نظام بازرسی برای نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد بوده است.

رژیم صهیونیستی که تنها دارنده تسلیحات اتمی در غرب آسیا است، از ملحق شدن به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) خودداری کرده و تاکنون بازرسان آژانس را به تأسیسات اتمی خود راه نداده است. این رژیم با حمایت ایالات متحده از برگزاری نشست‌های «خاورمیانه عاری از سلاح اتمی» نیز جلوگیری می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.