العالم گزارش داد، یک روز پس از آنکه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل آمریکا را به دلیل انتقال سفارت به قدس و توقف کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها به نقض توافق‌های بین‌المللی متهم کرد، دیوان لاهه اعلام کرد که تشکیلات خودگردان از آمریکا شکایت کرده است.

بر اساس بیانیه ای که دیوان لاهه روز جمعه منتشر کرد، دولت فلسطین در شکایت‌نامه خود با اشاره به تصمیم ایالات متحده برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به بیت‌المقدس، آمریکا را به نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در ارتباط با روابط دیپلماتیک متهم کرده است.

در بخشی از شکوائیه مذکور آمده است که «دیوان لاهه باید اعلام کند که این جابجایی سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس، تخطی از کنوانسیون وین است... [فلسطین] درخواست می‌کند که [دیوان] دستور دهد ایالات متحده آمریکا هیأت دیپلماتیک خود را از شهر قدس خارج کرده و به تعهدات بین‌المللی ناشی از کنوانسیون وین پایبند باشد».

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی یکی از شعارهای تبلیغاتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بود. وی اواخر سال گذشته میلادی این تصمیم را عملی کرد و دستور داد که روند انتقال سفارت آغاز شود. نهایتا در ماه می ۲۰۱۸ سفارت آمریکا در قدس افتتاح شد. این در حالی است که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قدس پایتخت رژیم صهیونیستی نیست و هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل نباید این شهر را به عنوان محل استقرار سفارت خود تعیین کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.