چندی پیش شماری از اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی با تهیه طرحی به‌دنبال استیضاح رئیس‌جمهور بودند که پس از گذشت چندین روز از تدوین این طرح جلال محمود‌زاده، نماینده مردم مهاباد و عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت طرح استیضاح رئیس جمهور در پارلمان، گفت: پس از تدوین این طرح در مجلس جلسه‌ای را با اسحاق جهانگیری و حسینعلی امیری دو معاون رئیس‌جمهور داشتیم.

وی با بیان اینکه تدوین این طرح ۱۵ محور داشت، ادامه داد: پس از اینکه رئیس‌جمهور در مجلس حاضر شد و نمایندگان از پاسخ‌های وی قانع نشدند این طرح را با نظر طراحان به ۵ محور درباره مسائل اقتصادی و بسته شدن مرزها تقلیل دادیم.

عضو کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی مجلس  با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون ۵ امضاء دارد، افزود: برخی از طراحان طرح اعتقاد دارند با توجه به شرایط کشور این موضوع تا تعیین تکلیف وضع تحریم‌ها مسکوت بماند.

نماینده مردم مهاباد با بیان اینکه پیمان‌کارها و پروژه‌های عمرانی به‌شدت دچار چالش شدند، اضافه کرد: پروژه‌های گازرسانی و جاده‌سازی بر اثر سوء مدیریت‌ها یا تعطیل و یا با حداقل ظرفیت‌ها در حال پیشرفت است.

محمودزاده تصریح کرد: اگر دولت به‌سرعت اوضاع را مدیریت نکند، نمایندگان مجبور خواهند شد علی‌رغم میل باطنی طرح استیضاح آقای روحانی را به‌جریان بیندازند.

وی با بیان اینکه در بعضی از صحبت‌هایی که طراحان استیضاح با معاونان رئیس‌جمهور داشتند آنها مدعی بودند که همه مشکلات دست اینها نیست و نمونه‌هایی را ذکر می‌کردند، ولی اگر مشکلی وجود دارد خود آقای رئیس‌جمهور بیاید و آنها را با مردم درمیان بگذارد، اظهارداشت: پیشنهاد ما به دولت این است که مشکلات را دسته‌بندی کند و برنامه‌ریزی داشته باشد. طرحی که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در ۱۵ محور تدوین کرده بودند که اخیراً به ۵ محور تبدیل شده به‌شرح زیر بود:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام

با عنایت به اصل 89 قانون اساسی و ماده 228 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و به‌دلیل ضعف گسترده در مدیریت قوه مجریه و عدم‌توانایی رئیس محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی در اداره امور اجرایی کشور این‌جانبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای عدم‌کفایت و استیضاح رئیس جمهور محترم را به‌دلایل ذیل داریم. خواهشمند است دستور فرمایید اقدام قانونی صورت گیرد.

1. عدم‌وجود شرایط کامل مفاد اصل 115 قانون اساسی در رئیس جمهور از جمله نبود تدبیر و ضعف شدید در مدیریت.

2. نبود شرایط لازم در رئیس جمهور مطابق اصل 113 قانون اساسی و عدم‌توانایی در تنظیم روابط قوای سه‌گانه.

3. بی‌احترامی و مخالفت با نهادهای قانونی و انقلابی، اجرا نکردن مصوبات قانونی مجلس، کتمان ضعف قوه مجریه و متهم کردن سایر قوا.

4. پیروی‌کردن سیاست‌بازی به‌جای حقیقت‌گرایی و عدم‌هم‌خوانی شعارهای انتخاباتی ایشان با عمل.

5. عدم‌صداقت در اظهارات و عمل در حالی که صداقت یکی از اصول اخلاقی اسلام و مصداق بازار امانت و جزو صلاحیت‌های رئیس جمهور است.

6. وجود مشکلات مالی افراد نزدیک رئیس‌جمهور که منجر به تشکیل پرونده و دستگیری شده است.

7. ضعف گسترده در سیاست خارجی و برجام و بهره‌گیری از افراد مشکوک با سابقه نامناسب در حلقه مشاوران، همراهان و اطرافیان.

8. افشای اسرار اقتصادی کشور و چراغ سبز به غربی‌ها در رابطه با فعالیت‌های قانونی، موشکی و نظامی کشور.

9. کم‌کاری، غرور و نخوت فراوان رئیس‌جمهور که یکی از عوامل عدم‌صلاحیت ایشان است.

10. ضعف گسترده در برنامه‌های اولویت در اقتصاد مقاومتی از جمله فریب خوداتکایی محصولات راهبردی و عدم‌توانایی مدیریت اقتصاد کشور، بازار سکه و ارز و نرخ تورم و  رکود اقتصادی مؤسسات مالی و بنگاه‌های اقتصادی.

11. ارائه آمارهای نادرست از نرخ تورم، رکود اقتصادی، اشتغال و ... کشور که منجر به بحران‌هایی در کشور شده است.

12. تعطیل نمودن بازارچه‌ها و مبادلات قانونی مرزی و کوله‌بری.

13. عدم‌رعایت تعدادی از قوانین و مقررات مصوب مجلس از جمله مفاد قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه قانون بودجه و ... .

14. عدم‌انتخاب کابینه و مدیران ارشد و اجرایی کشور براساس شایستگی.

15. عدم‌مدیریت صحیح منابع آب کشور و رکود طرح‌های عمرانی.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.