«بنیامین نتانیاهو» با شبکه آمریکایی مصاحبه و درباره ایران و طرح مدنظر دولت «دونالد ترامپ» برای مذاکرات سازش موسوم به «معامله قرن» اظهارنظرهایی کرده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با سی‌ان‌ان ابتدا با سوالی درباره سخنان رئیس‌جمهور آمریکا درباره «راه‌حل دودولتی» بین این رژیم و فلسطینیان مواجه شد.

ترامپ در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با ابراز اطمینان از بازگشت فلسطینی‌ها به پای میز مذاکرات سازش گفته بود: «من راهکار دو دولتی را دوست دارم. این چیزی است که به بهترین شکل عمل می‌کند».

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در مصاحبه با سی‌ان‌ان بدون حمایت از تاکید ترامپ بر راهکار دو دولتی گفت: «من این را متوجه شده‎‌ام که اگر بخواهید از برچسب‌ها و اصلاحات استفاده کنید، آنچنان به جلو نخواهید رفت چرا که ممکن است، منظور افراد مختلف از تاکیدشان بر "دو دولت" متفاوت از هم باشد به همین دلیل من دوست دارم به جای حرف زدن درباره برچسب‌ها، درباره مواد اساسی و تشکیل‌دهنده آنها صحبت کنم».

وی در این مصاحبه، درباره دیدار دوجانبه با ترامپ در نیویورک گفت که رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات سازش از او سوال کرد: «شما دوست دارید شاهد چه چیزی باشید؟»

بنا بر گفته نتانیاهو، او در پاسخ به این سوال به ترامپ گفت که از نظر او فلسطینیان باید یک دولت غیرنظامی داشته باشند و «هیچ تهدیدی علیه اسرائیل نباشند».

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح موسوم به «معامله قرن» هم اظهارنظر کرد، طرحی که «جرد کوشنر» داماد یهودی رئیس‌جمهور آمریکا یکی از مسئولان اصلی پیگیری آن است.

نتانیاهو با این ادعا که هنوز طرح مدنظر دولت ترامپ را مشاهده نکرده است، گفت: «قطعا با یک ذهن باز و کاملا راغب به آن نگاه می‌کنم چرا که می‌دانم (در این طرح) با اسرائیل یک دوستی بسیار زیادی وجود دارد».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که عادت کرده از هر فرصتی برای بیان ادعاها علیه ایران استفاده کند، در مصاحبه با این رسانه آمریکایی هم در این باره حرف زده است.

نتانیاهو با تمجید از مواضع دولت ترامپ گفت: «شما فشارهای رو به گسترش روی ایران اعمال کنید تا تهاجم و تجاوزگری آن در منطقه متوقف شود و همچنین تلاش‌های مخفی آن برای یافتن راهی برای دور زدن فشارها به منظور از سر گیری برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود، به نظر من این کار، خیلی عاقلانه و هوشمندانه است حالا اینکه شما به کجا خواهید رسید، یک موضوع متفاوتی است اما ایده آن است که ایران دوباره محصور شود».

از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تاکید‌های دولت ترامپ بر اینکه «به دنبال تغییر رژیم ایران نیست»، سوال شد.

نتانیاهو مدعی شد: «فکر نمی‌کنم اگر چنین اتفاقی (نظام ایران تغییر یابد) بیافتد، کسی اشک بریزد البته اولین چیزی که ما می‌خواهیم ببینیم، توقف این کارزار گسترده حمایت از ترور در اقصی نقاط جهان است».

وی در ادامه ادعا کرد: «به نظر من، همه خاورمیانه (غرب آسیا)، اسرائیل، کشورهای عربی و تقریبا همه و مردم ایران حالا خیلی خوشحال هستند که سیاست مماشات با ایران به سر آمده و سیاست اعمال فشار گسترده جایگزین آن شده و فشارها در حال شدیدتر شدن هستند».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این مصاحبه درباره تنش‌ها بین این رژیم و روسیه به دنبال ساقط شدن هواپیمای روس در سوریه و اقدام مسکو در تحویل دادن سامانه «اس ۳۰۰» صحبت کرد.

وزارت دفاع روسیه یکشنبه هفته گذشته گزارش نهایی خود را از ارزیابی نحوه سرنگونی یک فروند هواپیمای «ایلوشین-۲۰» این کشور در استان «لاذقیه» سوریه ارائه کرد. سخنگوی این وزارتخانه گفت: «نیروی هوایی اسرائیل به طور کامل مسئول این تراژدی برای هواپیمای "ایلوشین-۲۰" است. ارتش اسرائیل یا با یک سهل‌انگاری مجرمانه یا با رفتار غیرحرفه‌ای، موجب سقوط ایلوشین-۲۰ شده است.»

به گفته این مقام روس، جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش رژیم صهیونیستی از هواپیمای شناسایی روسیه به عنوان سپر استفاده کرده و موجب شده‌اند آتش پدافند ارتش سوریه این هواپیما را هدف قرار دهد و همه ۱۵ سرنشین آن کشته شوند.

نتانیاهو در مصاحبه با رسانه آمریکایی، از تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس ۳۰۰ به سوریه انتقاد کرد و این اقدام را «غیر مسئولانه» خواند.

وی با اشاره به تماس تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اولین چیزی که باید انجام شود، ادامه کاستن از درگیری‌ها (در سوریه) است البته من خیلی محترمانه و بسیار واضح به او گفتم که اسرائیل به اقداماتی که باید برای دفاع از خودش انجام دهد، ادامه خواهد داد».

نتانیاهو بلافاصله بعد از این اظهارنظر تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به همکاری با روسیه به منظور کاستن در تنش و درگیری در سوریه ادامه خواهد داد تا «ما اطمینان حاصل کنیم با سوریه‌ای‌ها درگیر نشویم به خاطر اینکه این فضا و منطقه بسیار کوچک، بسیار شلوغ است».

او افزود: «ما در این وضعیت در هم و برهم، توانسته‌ایم طی سه سال اخیر از هرگونه درگیری بین نیروهای روسی و اسرائیلی اجتناب کنیم و فکر می‌کنم که بین هر دو طرف اسرائیلی و روسی تمایل به اجتناب از درگیری وجود دارد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.