سیدحسن هاشمی در نشست با پزشکان و مسئولان بهداشت و درمان خوزستان که امروز (۷ مهرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با اشاره به حمله تروریستی اهواز اظهار کرد: اگرچه از نظر عملیاتی این حادثه کم‌ارزش بوده است، اما نباید به راحتی از این موضوع بگذریم. متأسفانه از حوادث زیادی به سرعت عبور می‌کنیم و به ریشه‌های بروز آنها توجه نمی‌کنیم.

وی دامه داد: چطور می‌شود تعدادی از مردم همین شهر که در خانواده‌های شیعه متولد شده‌اند، جذب گروه‌های دیگر می‌شوند و در چنین مراسم رسمی این حادثه رخ می‌دهد؟

هاشمی افزود: نباید دوباره سهل‌انگاری شود و باید از چنین حوادثی پیشگیری کنیم. نباید از این مسائل گذشت کنیم، زیرا گذشت‌ از این مسائل در جاهای زیادی خیانت محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به صحبت یکی از نمایندگان اهواز مبنی بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی، امروز برای نخستین بار بیمارستان‌های جدید در اهواز افتتاح شده‌اند، اظهار کرد: وقتی نماینده اهواز این صحبت را کردند، خجالت کشیدم و جای خجالت دارد. این موضوع به معنی این است که در خوزستان کوتاهی شده است و باید این کوتاهی‌ها جبران شوند. جبران کوتاهی‌ها با اظهار تمایل انجام نمی‌شود و باید در میدان عمل وارد شد.

وی افزود: مدت زیادی است که از بیمارستان هزار تختخوابی اهواز صحبت می‌شود، اما معلوم نیست به کجا می‌رسد. به نظر می‌رسد می‌شود کارهای بهتری انجام داد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر خوزستان نبود ایران تجزیه می‌شد، عنوان کرد: معتقدم خط مقدم مبارزه با هر دشمن، خوزستان است.

هاشمی گفت: اگر بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، کمک نمی‌کردند، امروز چنین پروژه‌هایی وجود نداشت. این پروژه‌ها سال‌ها در دست وزارت راه و شهرسازی بودند اما ثمره‌ای نداشت و زمانی که دیگر سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها وارد کار شدند، شاهد افتتاح این پروژه‌ها بودیم.

وی با اشاره به پروژه بیمارستان فوق تخصصی ابوذر اهواز، گفت: یک اتفاقی برای پتروشیمی در خوزستان رخ داده بود. پتروشیمی برای یک اتفاق بیش از دو برابر هزینه احداث یک بیمارستان را برای درمان نیروهای این شرکت و اعزام به آلمان هزینه کرد. باید این مبالغ در استان خوزستان هزینه می‌شد تا زیرساخت‌ها توسعه یابند. همچنین شرکت فولاد چند سال است که یک بیمارستان نیمه‌تمام در دست دارد و اگر پیگیری‌های استاندار خوزستان نبود، شاید اکنون این بیمارستان تغییر کاربری می‌داد.

وزیر بهداشت گفت: اگر وزارت نفت با حمایت استاندار خوزستان به ما کمک کنند، وزارت بهداشت نیز در راستای احداث بیمارستان هزار تختخوابی کمک خواهد کرد و می‌شود عملیات اجرایی احداث این بیمارستان را آغاز کرد.

هاشمی بیان کرد: تصمصم گرفته‌ایم که در کنار بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز، یک بیمارستان ۲۰۰ تا ۲۵۰ تختخوابی نیز احداث کنیم زیرا همه می‌دانند که در کنار بیمارستان سوانح و سوختگی، یک بیمارستان جنرال مورد نیاز است. البته بخشی از آن به بیماری‌ها زنان و زایمان اختصاص خواهد یافت.

وی عنوان کرد: فردا جلسه‌ای در شورای معاونت وزارت بهداشت در اهواز برگزار خواهد شد و در مورد هر شهر تصمیماتی اتخاذ خواهد شد که متعاقبا اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس بیمارستان‌های مجهزی احداث شده است اما آن چیزی که تأثیرگذار خواهد بود، نیرویی است که تربیت می‌شود.

هاشمی با اشاره به کمبود پزشک متخصص در شهرهای سراسر خوزستان گفت: با این وجود نباید انتظار داشته باشیم که جراحی مغز یا قلب در هر جایی انجام شود زیرا چنین کارهایی به معنی هدر دادن سرمایه‌ها است اما در حداقل تخصص‌ها نیز کمبود داریم. بارها اعلام کردم در این استان برای هر رشته و هر تعداد و هر گونه‌ای که می‌خواهید نیرو تربیت کنید، مجوز می‌دهیم. باید هر آنچه نیرو مورد نیاز است در استان خوزستان تربیت شود. راه حل مشکل مناطق محروم تربیت نیروهای بومی خاص است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.