«سوشما سوآراج» وزیرخارجه هند در جریان سخنان خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن ابراز انتقادات تند از پاکستان بدلیل پناه دادن به گروه‌های تروریستی، اسلام‌آباد را متهم به رفتار دوگانه کرد.

وزیرامورخارجه هند در سخنان خود همچنین اعلام کرد که کشورش گفتگو با پاکستان را آغاز کرد چون معقتد است که این گفتگوها لازم است، اما طرف پاکستانی بدلیل رفتار خود از دنبال کردن مذاکرات طفره رفت.

 سوآراج همچنین به اقدامات نخست وزیر هند در برپایی اجلاس سران مجمع همکاری‌های جنوب آسیا موسوم به سارک اشاره کرد و گفت که دهلی نو همیشه بدنبال صلح بوده است و صلح را ترجیح داده است. به گفته سوآراج حتی زمانی که عمران خان در پاکستان به قدرت رسید، هند با اولویت قرار دادن صلح، پیشنهاد گفتگو را پذیرفت اما اسلام‌آباد با وقت کشی نه تنها به این گفتگوها نپیوست بلکه اقدام به کشتن سه سرباز هندی در کشمیر نمود.

نماینده هند در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه گفت که اگرچه برخی کشورش را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، اما در واقع تروریست بزرگترین دشمن است و در حالی که پاکستان از قاتلان و تروریست‌ها حمایت می‌کند، اما به ریختن خون بی گناهان توجهی ندارد و با ایجاد فضای پرگرد و غبار و پرهیاهو تلاش دارد تا اقدامات خود را بپوشاند.

سوشما سوآراج در ادامه افزود در حالی که همه انتظار داشتند تا قرن ۲۱، قرن صلح و دوستی باشد، اما حملات ۱۱ سپتامبر نیویورک و ۲۶ سپتامبر بمبئی بلافاصله پس از آغاز این قرن صورت گرفت.

سوآراج همچنین در ادامه انتقادات خود علیه پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل به حضور بن لادن در حومه اسلام آباد نیز اشاره کرد و گفت پناه دادن به رهبر القاعده توسط پاکستان در شرایطی صورت گرفت، که آمریکا او را بدلیل اقدامات تروریستی تحت تعقیب قرار داده بود.

وزیرامورخارجه هند همچنین با اشاره به نقش هند در تهیه کنوانسیون جامع مبارزه با تروریسم بین المللی که در سال ۱۹۹۶ تدوین و تصویب شد، اما  همزمان عدم دستیابی به یک زبان واحد و تعریف مشخص در ارتباط با مبارزه با تروریسم را ضعف بزرگ و باعث بی نتیجه شدن تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم عنوان کرد و خواستار دستیابی به یک تعریف واحد در ارتباط با مبارزه با تروریسم از سوی سازمان ملل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.