احمد محجوب سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه در یک اظهارنظر رسانه ای تاکید کرد: هیچ توجیهی برای چنین کاری وجود نداشته است و تصمیم خارج کردن کارکنان کنسولگری بصره نیز بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه عراق گرفته شده است. 

وی گفت: بغداد تلاش می کند اوضاع را کنترل و وزارت خارجه آمریکا را (به بازگشت از این تصمیم) قانع کند چرا عراق خود را در درگیری های منطقه ای یا جهانی، طرف نمی داند و اجازه وارد کردن اختلافات خارجی به داخل کشور را نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تصریح کرد: امنیت و ثبات در استان بصره برقرار است و هم اکنون چندین کنسولگری در این استان فعال هستند که از جمله آنها کنسولگری جمهوری اسلامی ایران است که چند روز پس از به آتش کشیده شدن مقرش، مجددا کار خود را از سر گرفت. 

وزارت امور خارجه آمریکا جمعه شب در بیانیه ای بدلیل آنچه وجود تهدیدات امنیتی علیه کنسولگری خود در بصره خواند از تعطیلی آن خبر داد و به شهروندانش در مورد سفر به عراق هشدار داد. 

بهانه آمریکا برای این تصمیم، انتشار یک خبر تایید نشده مبنی بر شلیک چند گلوله خمپاره به سمت کنسولگری آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بصره بوده است. 

اصل این خبر تا این لحظه توسط هیچ مقام رسمی و منبع موثق تایید نشده است.

برخی فعالان عراقی، آمریکا را متهم کردند که به تلافی شکست در تحمیل ترکیب مورد نظر خود برای تشکیل دولت جدید عراق با این تصمیم قصد ایجاد فتنه در داخل عراق و القای وجود ناامنی و تنش در این کشور دارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.