جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور اعضای این ستاد و به ریاست معاونت امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد.

علیرضا نورا با گلایه از حضور نداشتن برخی مسئولان در این جلسه، به مدیرانی که بدون هماهنگی در جلسه شرکت نکردند تذکر جدی داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در این جلسه به موضوع سوخت و صف‌های ایجاد شده در روزهای اخیر در جایگاه‌های سوخت پرداخت و افزود: تغییرات نرخ دلار باعث روی آوردن سودجویان به قاچاق بنزین و نفت گاز و افزایش حجم قاچاق سوخت در استان شده است.

وی افزود: به‌دنبال این موضوع، کارت‌های مهاجری که در سطح کشور بلااستفاده‌اند و توسط تیم‌های سودجو خریداری شده و با توجه به تفاوت قیمت سوخت در دو سوی مرز در استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ هرچند تعداد زیادی از این کارت‌ها در جایگاه‌ها ابطال شده اما همچنان موجب ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های عرضه سوخت شده که این امر نظارت بیش از پیش نهادهای نظارتی را می‌طلبد.

نورا متذکر شد: در شرایط فعلی با توجه به بازدیدهایی که از انبارها داشته‌ایم در ارتباط با تامین فراورده‌های نفتی مشکلی وجود ندارد و ذخیره انبارهای استان در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی تصریح کرد: کارت‌های مهاجری که در استان وجود دارد و سودجویی باندهای قاچاق سوخت و از سوی دیگر جو روانی ایجاد شده بین مردم باعث ایجاد صف‌های طولانی و اذیت شدن شهروندان شده است.

معاون استاندار تاکید کرد: نصب دوربین در جایگاه‌های عرضه سوخت و همچنین اطمینان شهروندان از دسترسی به سوخت و عدم مراجعه غیر ضروری از ایجاد صف در جایگاه‌ها جلوگیری خواهد کرد. رسانه‌ها از جمله صداوسیما باید به شهروندان اطمینان بدهند مشکلی در تامین سوخت وجود ندارد.

وی هچنین درباره صف‌های ایجاد شده در جایگاه‌های عرضه نفت‌گاز افزود: افزایش قیمت نفت‌گاز و سود حاصل از آن و صدور بارنامه‌های جعلی توسط شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی باعث ایجاد صف‌های طویل در جایگاه‌ها شده است.

نورا اضافه کرد: نهادهای نظارتی مربوطه موظف‌اند با بررسی‌ها و نظارت دقیق، کارت سوخت کامیون‌دارانی را که بدون تردد و فعالیت اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند باطل کنند و همچنین مجوز شرکت‌های حمل‌ونقلی را که اقدام به صدور بارنامه جعلی می‌کنند نیز باطل خواهد شد.

وی ادامه داد: استاندار به مدیران ستادی استانداری برای پایش وضعیت آرد، گندم، و سایر کالاهای اساسی ماموریت داده و تیم منتخب استاندار پایان هر روز موظف به ارائه گزارش به استاندار هستند تا تدابیر لازم ارائه شود.

معاون استاندار همچنین بر تامین گاز مایع مورد نیاز شهرستان‌ها نیز تاکید کرد و گفت: تامین گاز مایع شهرستان‌ها باید براساس اولویت‌بندی انجلم شود و میزان حمل درون‌استانی و برون‌استانی به‌صورت روزانه رصد شود تا خللی در دسترسی شهروندان به گاز مایع پیش نیاید.

وی با بیان اینکه خروج کالاهای اساسی از مرزها ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود، گفت: شیب قاچاق کالا به آن سوی مرز وجود دارد.شواهد نشان‌دهنده خروج کالاهای اساسی به روش‌های مختلف به آن سوی مرز است. در این بین وظیفه دستگاه‌های امنیتی است که از خروج کالاهای اساسی تحت هر عنوان جلوگیری کنند.

نورا در ادامه اظهار داشت: ازدحام مردم در فروشگاه‌ها و خرید بیش از حد تحت تاثیر رسانه‌های غربی و فشار روانی است و این روند یک نوع خودتحریمی است که شرایط را بدتر می‌کند.

معاون استاندار در پایان گفت: فروش کالا به نرخ بالاتر از قیمت درج شده روی کالا را تخلف است و دستگاه‌های نظارتی به نظارت دقیق بر این موضوع موظف هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.