این روزنامه عرب زبان ادامه داد: این دور از نشست سازمان ملل به میدانی برای درگیری بین واشنگتن و تهران تبدیل شد، در حالی که پیش از این کاخ سفید وعده داده بود که از این اجلاس سالانه به عنوان مناسبتی برای افزایش فشارها و جبهه گیریها علیه ایران استفاده کند، بویژه در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ، که عنوان آن «مقابله با خطر گسترش سلاح اتمی شیمیایی و بیولوژیکی» است. ترامپ امیدوار بود که فریاد او از منبر این اجلاس بین المللی، دلیلی باشد برای امتیاز دادن و عقب نشینی تهران و پذیرش دیداری بین رؤسای جمهور ایران و امریکا، تا در ادامه ایران با مذاکرات جدید، موافقت کند. اما رئیس جمهور آمریکا نتوانست محاسباتش در این مورد را عملی کند. بلکه این ایرانی ها بودند که این مناسبت را به فرصتی برای تثبیت حمایت بین المللی از توافق هسته ای، بدل کردند.

اکنون، به دلیل نشستهای دو جانبه ای که روحانی با سران دولتهای اروپایی داشت، که نتیجه آن، تاکید این دولتها بر ادامه توافق هسته ای بود، تهران برنده اصلی میدان نیویورک محسوب می شود. مهمتر از این، نشست وزرای خارجه دولتهای امضا کننده توافق هسته ای در نیویورک است که با اعلام تصمیم اروپایی ها در مورد تنظیم ساز و کاری برای رهایی از تحریمهای امریکا، پایان یافت.

در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ، وی مواضع «ناامید کننده ای» را از سران چین و فرانسه شنید، که مبتنی بر تاکید آنها بر ادامه حمایت از توافق هسته ای با ایران بود.

جلسه شورای امنیت و دیدار هایی که در حاشیه نشست سازمان ملل انجام شد، دو صحنه شکست سرمایه گذاری ترامپ در این مناسبت بین المللی بود، همانطور که مایک پومپئو در این مورد اظهار تاسف و انزجار کرده و گفت: ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است و برخی دولتها هستند که در این زمینه به آن کمک می کنند.

ایالات متحده همچنین در زمینه تشدید فشارها علیه تهران، ناموفق بود و نشستهایی که در نیویورک برگزار شد، نشان دهنده تنگنای هم پیمانان واشنگتن در حمله جدیدشان به ایران بود، این در حالی است که اسرائیل، عربستان و امارات همچنان به مواضع خود در مقابله با تهران پایبند هستند. در این رابطه، صحبتهای انور قرقاش، وزیر اماراتی، در مورد ناامیدی و شکست واشنگتن و هم پیمانان ان در میدان نیویورک نیز بیانگر واقعیت نتایج این نشست جهانی است که در پایان به نفع ایران پیش رفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.