به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم افتتاح مسجد بزرگ کلن آلمان با اعلام لزوم اتخاذ مواضع مشترک علیه نژادپرستی گفت: اسلام‌هراسی، بیگانه هراسی و نژادپرستی بیماری‌هایی هستند که حال و آینده جهان را تهدید می‌کنند. ما باید در برابر این تهدیدات متحد باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا رسانه‌ها و موسسات سیاسی در اروپا باید از بیان اظهاراتی که مسلمانان را به عنوان هدف نشان می‌دهند خودداری کنند. ما بر این باوریم که این نژادپرستی باید به پایان برسد.

اردوغان افزود: جوانان توسط گروه‌هایی مانند داعش، پ.ک.ک، فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) و دیگر گروه‌های نژادپرست در حال افتادن در دام تروریسم هستند.

وی با بیان اینکه این گروه‌های تروریستی حقوق مسلمانان را نادیده می‌گیرند، اضافه کرد: ما اجازه نخواهیم داد که نیروهای فتو و پ.ک.ک به مردممان آسیب وارد کرده و دوستی آلمان و ترکیه را برهم زنند. ما از دوستان اروپایی‌مان انتظار تلاش بیشتری در مبارزه با گروه‌های تروریستی داریم.

او افزود: خیابان‌ها و میدان‌های پایتخت‌های اروپا نباید هیچ نشانه‌ و سمبلی از پ.ک.ک داشته باشند.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش سفر به آلمان را بسیار ثمربخش و موفقیت آمیز خواند و گفت: ما همکاری‌هایمان را در حوزه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم، بحران مهاجرت، درگیری در سوریه و جنگ تجارت گسترش می‌دهیم. من امیدوارم این مسجد مرکز صلح و امنیت برای همه اروپا باشد.

مسجد مرکزی کلن توسط اتحادیه اسلامی – ترکیه‌ای امور مذهبی (DITIB) ساخته شده است.

یکی از نکات قابل توجه این بود که شهردار کلن و رئیس این ایالت از حضور در مراسم افتتاح بزرگترین مسجد اروپا خودداری کردند.

همچنین در ضیافت شامی که به میزبانی فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهور آلمان برگزار شد برخی از سیاستمداران اپوزیسیون شرکت نکردند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش با حمایت از مسعود اوزیل، فوتبالیست ترکیه‌ای الاصل اعلام کرد که باید یک موضع مشترک در قبال نژادپرستی اتخاذ شود.

او در ادامه اظهاراتش رفتار جامعه آلمان علیه "مسعود اوزیل" و "ایلکای گون دوغان" به دلیل انتشار عکسی از حضور آنها در کنار اردوغان محکوم کرد.

اوزیل بعد از مواجه شدن با موج گسترده‌ای از انتقادات از تیم ملی آلمان خارج شد.

وی گفت: آنها وجهه مسعود اوزیل و ایلکای ما را که در آلمان به دنیا آمده و در اینجا بزرگ شده‌اند را مخدوش کردند زیرا آنها با من عکس گرفتند. من به عنوان رئیس‌جمهور نمی‌توانم این حقیقت را حذف کنم. من می‌خواهم یک موضع مشترک علیه این نژادپرستان اتخاذ شود.

به هنگام سخنرانی اردوغان هزاران پلیس برای تامین امنیت در اطراف مسجد حضور داشتند. علاوه بر حامیان اردوغان، مخالفان وی نیز در اطراف مسجد تجمع کردند.

بسیاری از مخالفان وی از جمله مدافعان حقوق بشر طرفداران کردها و پ.ک.ک با حضور در اطراف مسجد و سر دادن شعارهای ضد اردوغان تظاهرات خود را برگزار کردند.

در این میان تعدادی نیز تظاهراتی حمایت خود را از سیاست‌های دولت اردوغان اعلام داشتند.

در ضیافت شام نیز اردوغان با رد انتقادات درباره بازداشت خبرنگاران، وکلا و مسئولین اتحادیه‌ها به خصوص پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ گفت: شغل ما حفاظت از تروریست‌ها نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.