استاتیستا گزارش داد، سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ جهانی دوم با همکاری کشورهای پیروز در جنگ تاسیس شد. هفتاد سومین دوره از نشست مجمع عمومی این سازمان از هفته گذشته آغاز شد و اعضای آن به سخنرانی درباره مسائل مختلف پرداختند.

این مسئله که بودجه چنین سازمان بزرگی چگونه تامین می‌شود، می‌تواند جالب باشد.

درحال حاضر ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل هستند که یک سوم آن‌ها بخش عمده ای از بودجه این سازمان را بر اساس مشارکت‌های داوطلبانه و برنامه‌ریزی شده تامین می کنند. کشورهای کانادا، روسیه،چین، ژاپن، استرالیا، هند و تعدادی از کشورهای اروپایی حدود ۶۸ درصد بودجه این سازمان را تامین می کنند. مبلغی که این کشورها بدون دیرکرد به سازمان ملل پرداخت می کنند بیش از یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۴۳۰ دلار تا ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۸ بوده است.

دو سوم دیگر کشورهای عضو این سازمان سهم خود را برای تامین بودجه آن با تاخیر ۷ ماهه [از ماه سپتامبر] پرداخت می کنند. کشورهایی همچون مکزیک،شیلی، مغولستان، اندونزی، افغانستان، پاکستان،ترکیه، عراق و تعدادی از کشورهای آفریقایی و اروپایی سهم خود را با تاخیر پرداخت می کنند.

در همین حال، کشورهایی هستند که سهمشان را برای تامین بودجه سازمان ملل به طور ناقص پرداخت می کنند یا اصلا پرداخت نمی کنند. آمریکا که پیشتر ۲۲ درصد از بودجه سازمان ملل را تامین می کرد با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این بودجه را کاهش داد.

علاوه بر آمریکا،کشورهای آمریکای لاتین وآفریقا نیز سهم خود را برای تامین بودجه سازمان ملل بطور ناقص پرداخت می کنند. مجموع بودجه سازمان ملل تا فوریه سال آینده میلادی بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۷ هزار و ۳۳۹ دلار تخمین زده می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.