«رائد فهمی» از رهبران ائتلاف سائرون عراق، امروز اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» از گزینه‌های مهم نامزدی نخست‌وزیری چندین شرط برای پذیرش این نامزدی به گروه‌های سیاسی اعلام کرده است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با «شفق نیوز» عراق، گفت: شروط عبدالمهدی درباره آزادی کاملش در انتخاب اعضای کابینه است. وی از فراکسیون‌های پارلمانی خواسته که نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی هر یک از وزارتخانه‌ها را ارائه دهند اما شخص وی حق انتخاب یکی از آن نامزدها یا رد همه آنها را داشته باشد.

فهمی تصریح کرد: عبدالمهدی همچنین خواسته که خودش، برنامه دولتش را با استفاده از نظر سایر گروه‌های سیاسی تدوین کند و نیز آزادی کامل در مدیریت دولت جدید و میزان روابطش با گروه‌های سیاسی آنچنان که خود صلاح می‌داند، داشته باشد. همچنین می‌بایست هرگونه دخالت حزبی و سیاسی در عملکرد دولت متوقف شود.

وی تاکید کرد که خواسته‌های عادل عبدالمهدی به منظور موفقیت دولت جدید و تقویت و بهبود عملکرد آن است.

طرف‌های سیاسی نزدیک به ائتلاف سائرون به ریاست «مقتدی صدر» و نیز ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» مدتی است که از نامزدی عبدالمهدی از رهبران سابق مجلس اعلای اسلامی عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری سخن به میان می‌آورند. برخی منابع نیز حتی ادعا می‌کنند که مرجعیت عالی شیعیان نیز مخالفتی با این نامزدی ندارد.

اما با وجود اینکه عبدالمهدی هیچ موضعی رسمی در قبال انتشار این اخبار نگرفته اما در عین حال از ترافیک بالای دیدارهایش با مقامات سیاسی و توقف موقت نگارش مقاله و سرمقاله در روزنامه «العدالة» خبر داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.