هیل گزارش داد، جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپین حزب دموکرات در ایالت رود آیلند تاکید کرد: مردم، این انتخابات فراتر از سیاست است. این اغراق نیست. ارزش‌های بنیادینی که این کشور روی آنها ساخته شده است، در خطر است. آن چارچوب اخلاقی نامرئی که یک جامعه و یک دموکراسی را متحد نگه می‌دارد، در شرف تکه‌تکه شدن است. نهادهای دموکراسی ما تحت حمله قرار دارند.

بایدن در بخش اول سخنانش که تبلیغ دموکرات‌های رود آیلند بود، تاکید کرد در این چرخه انتخابات حامی ۶۲ نامزد مجلس نمایندگان آمریکا و سنا است. لحن او با رسیدن به موضوع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و حزب جمهوری‌خواه جدی‌تر شد و به سختی از سکوت و همدستی این حزب در دستورکار رهبر کاخ سفید انتقاد کرد.   

معاون باراک اوباما تاکید کرد: ما نباید نسلی باشیم که اجازه دهیم ارزش‌های بنیادین نهادهای ما و این کشور و جایگاه ما در جهان تخریب شود. مساله اینجاست که این افراد، همکاران جمهوری‌خواه ما با سکوتشان، همدستی می‌کنند. مردم، این حزب جمهوری‌خواه پدرتان نیست. این چیز متفاوتی است.   

امعاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که هنوز از برنامه‌اش برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۰ سخنی نگفته است، از سال گذشته به منتقد سرسخت دونالد ترامپ تبدیل شده است. او از جمهوری‌خواهان بابت رسیدگی نامناسب به اتهامات جنسی متعددی که علیه برت کاوانا، نامزد دیوان عالی مطرح شده بود، انتقاد کرد و گفت زمانی که او ریاست کمیته قضایی سنا را بر عهده داشت، تحقیقات اف‌بی‌آی به صورت "خودکار" انجام می‌شد.

او گفت: هفته گذشته شاهد بودیم که جمهوری‌خواهان در کمیته قضایی سنا تا چه حد انحطاط، کوری و خشونت حزبی نشان دادند که نه تنها سنا و دیوان عالی، بلکه پایه ایمان مردم به نهادهای آمریکایی را تهدید می‌کند.

بایدن که سال‌ها ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را بر عهده داشت، همچنین از مواضع سیاست خارجی ترامپ از جمله روابط دوستانه‌تر با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی و رویکرد تقابل‌جویانه علیه ناتو انتقاد کرد. او با اشاره به سخنان روز شنبه ترامپ درباره اینکه "عاشق" رهبر کره‌شمالی شده است، گفت: متوجه شده‌ام که رئیس‌جمهوری آمریکا عاشق رئیس‌جمهوری کره‌شمالی شده است چون نامه تبادل کرده‌اند. ببینید، من دنبال جنگ نیستم اما اندکی حقیقت می‌خواهم.

بایدن با اشاره به رویکرد دوستانه رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: اینطور به نظر می‌رسد که ترامپ همچون یکی از پودل‌های(نوعی سگ) پوتین باشد تا رهبر یک کشور آزاد. مردم، ما این چیزی که نشان می‌دهیم، نیستیم. جهان در حال تماشای ماست، کودکانمان در حال شنیدن هستند و سکوت ما نشانه همدستی است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.