دکتر مرتضی براری در نشست خبری امروز به مناسبت هفته جهانی فضا با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره‌های بومی در کشور، افزود: ما تاکنون از سوی محققان کشور موفق به ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی شده‌ایم.

وی از آماده پرتاب بودن سه ماهواره خبر داد و یادآور شد: دو ماهواره مراحل نهایی را طی می‌کند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: ماهواره "دوستی" دانشگاه صنعتی شریف،‌ ماهواره "پیام "دانشگاه امیرکبیر و ماهواره "ناهید ۱" آماده پرتاب هستند.

رئیس سازمان فضایی ماهواره "دوستی" دانشگاه شریف را از نوع ماهواره‌های سنجشی دانست و گفت: ماهواره‌های "دوستی" و "ناهید" در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار خواهند گرفت و طول عمر آن‌ها تا یک سال است.

وی با بیان اینکه ماهواره "پیام" دانشگاه امیرکبیر از نوع ماهواره‌های عملیاتی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد،‌ ادامه داد: امیدواریم که با نهایی شدن مراحل اداری، پرتاب این سه ماهواره در دستور کار قرار گیرد و ما امیدواریم که تا پایان سال این سه ماهواره پرتاب شود.

وی با اشاره به سایر دستاوردهای فضایی کشور، اظهارکرد: در سال ۹۲ همزمان با فعالیت دولت، "کاوشگر پژوهش" و در سال ۹۳ ماهواره "فجر" و در روز ۵ مرداد سال ۹۶ ماهواره‌بر "سیمرغ" پرتاب شدند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور در حال گذر از ماهواره‌های تحقیقاتی به سمت پرتاب ماهواره‌های عملیاتی است، خاطرنشان کرد: به گونه‌ای که کشور از ماهواره‌هایی با ظرفیت ۵۰ کیلوگرم در مدار ۲۵۰ کیلومتری به ساخت ماهواره‌های ۲۵۰ کیلوگرمی و قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری رسیده است.

به گفته وی، به این ترتیب رشد در مدار قرار گرفتن ماهواره‌ها دو برابر و وزن ماهواره‌های ساخته شده پنج برابر افزایش داشته که این اعداد نشان می‌دهد کشور در حوزه پرتاب‌گرها رشد ۱۰ برابری داشته است.

براری همچنین از طراحی و ساخت ایستگاه‌های چند منظوره خبر داد و گفت: این ایستگاه‌ها علاوه بر ماهواره‌های داخلی قادر به ارائه خدمات به ماهواره‌های بین‌المللی نیز هستند.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره‌ "ظفر" تا پایان سال کامل می‌شود، افزود: این یک ماهواره سنجشی با دقت ۲۲.۵ میلیمتر است.

براری با تاکید بر اینکه هدف ما دستیابی به ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر تا افق ۱۴۰۴ است، یادآور شد: همزمان با توسعه فناوری‌های فضایی خرید ماهواره‌های ملی سنجشی را نیز در دستور کار داریم.

وی با بیان این که بر این اساس سال گذشته قرارداد خرید این ماهواره انجام شده و پرداخت ۶۰ درصد آن نیز صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده این ماهواره به زودی خریداری شود.

توافق با وزارت علوم در حوزه فضایی

رئیس سازمان فضایی با اشاره به توافقات انجام شده با وزارت علوم، خاطرنشان کرد: به منظور طراحی و ساخت ماهواره "پارس 2" با دقت پنج تا ده متر با وزارت علوم توافقاتی صورت گرفته است که بر اساس آن بتوانیم یک ماهواره کاملا عملیاتی و مبتنی بر کاربردهای مشخص ساخته شود.

وی با تاکید بر اینکه تا چند هفته آینده این توافقات نهایی می‌شود، ادامه داد: بر اساس این توافقات مقرر شد که طراحی و ساخت ماهواره "پارس 2" با همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاهی و همچنین شرکت‌های فناور صورت گیرد.

براری اضافه کرد: براساس برآوردهای انجام شده پیشرفت فناوری‌های فضایی در کشور 78 درصد است، در حالی که در کشوری مانند هند پیشرفت 50 درصدی داشته است.

رئیس سازمان فضایی همچنین با بیان اینکه ساخت ماهواره "ناهید 2" به پایان رسیده است، ابراز امیدواری کرد که تا پایان برنامه ششم آماده پرتاب شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.