اردوغان روز دوشنبه با ایراد سخنرانی در نخستین نشست مجلس ترکیه پس از تعطیلات تابستانی، افزود: اعمال تحریم در خصوص مسایلی که ممکن است توسط نهادهای بین المللی براحتی حل و فصل شود، به معنای مجازات کشورهای دیگر بوده و هر گونه تلاش در این زمینه نادرست است.

وی اضافه کرد: تجربه گذشته نیز نشان می دهد که این گونه اقدامات، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

اردوغان تأکید کرد: با ایران در زمینه مسایل سوریه و عراق در ارتباط نزدیک هستیم و معتقدیم که ایران نباید در خصوص تصمیم گیری برای آینده منطقه حذف شده و یا کنار گذاشته شود و این موضوع از نظر ما اهمیت زیادی دارد.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه، با تشریح مشکلات داخلی کشورش گفت: با انجام عملیاتی در نیمه شب، سعی کردند به اقتصاد ترکیه نیز ضربه وارد کنند اما ما بر این حمله اقتصادی هم فائق خواهیم آمد.

وی با اشاره به استقرار نظام حکومتی ریاستی به جای پارلمانی در چند ماه گذشته در ترکیه، بیان کرد: مانند هر دوره انتقالی، این روند نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشد ولی ما در تلاش برای اصلاح آن هستیم. 

اردوغان اظهار کرد: برخی نوسانات در اقتصاد ترکیه که هیچ گاه سزاوار آن نبوده ایم و مطابق با وضع واقعی کشور ما نیست، باعث شد که این مشکلات را بیشتر لمس کنیم.

وی ادامه داد: ظرف مدت کوتاهی مشکلات خود را با آمریکا حل خواهیم کرد و امیدواریم بار دیگر روابط دوجانبه را در حوزه های سیاسی و اقتصادی و سازگار با روح همپیمانی استراتژیک گسترش دهیم.

اردوغان اضافه کرد: اصرار داریم از طریق دیپلماتیک و در چارچوب قانون، با تحریم هایی که آمریکا به بهانه محاکمه یک کشیش مرتبط با گروههای تروریستی علیه ترکیه اعمال کرده، مبارزه کنیم.

رییس جمهوری ترکیه بیان کرد: دسیسه ‌های بسیاری برای برهم زدن روابط ترکیه با روسیه صورت گرفت اما ما با خونسردی و عقل سلیم به صورت متقابل برخورد کرده و بر مشکلات فائق آمدیم و در دوره آتی نیز این همکاری مثبت را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

وی همچنین بر پاکسازی کامل ارتفاعات قندیل و سنجار در شمال عراق از حضور گروه پ.ک.ک تأکید کرد و گفت: قندیل و سنجار به عنوان منشاء اصلی گروه تروریستی و تجزیه طلب پ.ک.ک باید پارکسازی شود.

اردوغان اضافه کرد: &#۳۹;قدس خط قرمز ما و امت اسلام است و تا آخر پیگیر وضع آن خواهیم بود.&#۳۹;

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.