بامداد روز گذشته (دوشنبه ۹ مهرماه) ساعت ۲، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با ۶ فروند موشک بالستیک زمین به زمین به مقر تروریستها در منطقه البوکمال در سوریه (شرق فرات) شلیک کرد.

این موشک‌ها از دو نوع ذوالفقار و قیام بودند و در پاسخ به حمله تروریستی روز شنبه 31 شهریور ماه در جریان رژه نظامی اهواز به سوی مقر سرکردگان تروریستهای تکفیری شلیک شدند.

این سومین حمله موشکی سپاه درماه‌های اخیر، در انتقام از اقدامات تروریستها بود.

* اولین ضربه؛ ذوالفقار و قیام بر سر داعش

در آخرین ساعات روز یکشنبه 28 خرداد ماه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند فروند موشک بالستیک میان‌برد از انواع «ذوالفقار» و «قیام»، مواضع تروریستهای تکفیری (مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور سوریه (فاصله حدود 650 کیلومتر) را مورد اصابت قرار داد.

تعداد این موشک‌ها 6 فروند بود که از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کردستان و کرمانشاه شلیک شده و پس از عبور از آسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف اصابت کرد.

گزارش‌ها از هلاکت تعداد زیادی از تروریست‌ها و انهدام تجهیزات، سامانه ها و سلاح های آنان حکایت داشت.

طبق اعلام سپاه پاسداران، این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریستها بابت حملات تروریستی بود که عناصرداعش در روز 17 خرداد ماه در حرم امام و مجلس شورای اسلامی انجام دادند و طی آن برخی از هموطنان شهید و تعدادی نیز مجروح شدند.

سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این خصوص این عملیات که نام «لیلة القدر» ()به دلیل انجام در شب قدر) را برا آن نهاده بودند، گفت: در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: این موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد.

حاجی‌زاده همچنین تاکید کرد: تمام موشک‌ها دقیقا به محل مورد نظر اصابت کرد.

وی افزود: شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مسئله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700 کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست. 

* ضربه دوم؛ آتش انتقام بر سر تروریست‌های جدایی طلب

۱۷ شهریور ماه بود که دومین عملیات موشکی برون مرزی سپاه صورت گرفت و یگان موشکی نیروی هوافضایسپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه، در یک عملیات موفق، محل استقرار و جلسه سران یکی از گروهک‌های جنایتکار و مرکز آموزش تروریست‌های وابسته (حزب دموکرات کردستان) را با ۷ فروند موشک زمین به زمین کوتاه برد، مورد هدف قرار داد.

این عملیات در پی شرارت‌های ماه‌های اخیر گروهک‌های تروریستی وابسته به استکبار جهانی از اقلیم کردستان علیه مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران، که با اعزام تیم های متعدد تروریستی، ایجاد ناامنی و ارتکاب اعمال خرابکارانه و سلب امنیت و آرامش مردم غیور استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را دنبال می‌کردند صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

موشک‌های شلیک‌شده به مقر تروریست‌ها در کردستان عراق از نوع «فاتح ۱۱۰» بودند

این گروهک تروریستی در عملیات‌های اخیر رزمندگان نیروی زمینی سپاه در مناطق مرزی مریوان و کامیاران نیز ضربات مهلکی را دریافت کرده بودند.

بی‌اعتنایی سران این گروهک‌ها به هشدارهای جدی مسئولین اقلیم کردستان عراق، مبنی بر عزم جمهوری اسلامی برای برچیدن پایگاه های آنان و ضرورت پایان بخشیدن به شرارت ها و اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی ضد ایران اسلامی، سبب شد تا برخورد موشکی با آنها در دستور کار سپاه قرار گیرد.

طبق تصاویر منتشر شده از این عملیات، موشک‌های شلیک شده از نوع، موشکهای مایل پرتاب فاتح بودند که دقیق‌ترین موشک ایرانی هستند که در انواع فاتح 110 (300کیلومتر)، فاتح313 (500کیلومتر)، فاتح مبین (500کیلومتر) و ذوالفقار (700 کیلومتر)، خلیج فارس و هرمز (دریایی-300کیلومتر) تولید شده‌اند.

طبق آنچه قبلا اعلام شده، موشک فاتح110 دارای سرجنگی به وزن 500 کیلوگرم است.


موشک فاتح

بر اساس گزارشات و تصاویر این عملیات، موشک‌های سپاه دقیقا به محل جلسه سران حدکا و مرکز آموزش تروریست‌ها اصابت کرده و ده‌ها تن از سران و عناصر مهم عملیاتی این گروهک به هلاکت رسیده و زخمی شدند.

اخیرا نیز سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به حمله موشکی به مقر تروریست‌ها(حدکا) در شمال عراق اشاره کرد و گفت که در این جلسه نماینده عربستان هم حضور داشت و قرار بود یک برنامه‌ریزی کنند که شهرهای ما را به آشوب بکشند و کارهای انتحاری و تروریستی انجام بدهند که همه‌شان را یک‌جا با موشک نقطه‌زن به درک واصل کردیم.

* ضربه سوم؛ «انتقام مهلک و گوشمالی سخت»/ پهپادها هم مسلح شدند

روز ۳۱ شهریورماه بود که چند تروریست با حمله مسلحانه به مردم و رژه نیروهای مسلح در اهواز، تعدادی از هموطنانمان را به شهادت رساندند. این حمله تروریستی که موجب جریحه دار شدن عواطف جامعه شد، واکنش فرمانده معظم کل قوا مبنی بر «گوشمالی سخت تروریست‌ها» و «انتقام مهلک و فراموش نشدنی» سپاه پاسدارنانقلاب اسلامی را در پی داشت.

بیشتر بخوانید:

انتقام موشکی و پهپادی سپاه در پاسخ به حادثه اهواز

زمانی که سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در پیام تسلیت طاها اقدامی کودک ۴ ساله به شهادت رسیده در این اقدام تروریستی اعلام کرد همچون «صاعقه» بر سر تروریست‌ها فرود می‌آییم شاید کدی بود از پاسخ موشکی سپاه. 

ساعت 2 بامداد روز گذشته (نهم مهرماه 1397)، یعنی کمتر از ۱۰ روز پس از این اقدام تروریستی، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، با ۶ فروند موشک بالستیک زمین به زمین از کرمانشاه، مقر سرکردگان این تروریستها در کشور سوریه (منطقه البوکمال در شرق فرات) را در فاصله 570 کیلومتری هدف قرار داد.

موشک‌های شلیک شده در این عملیات از دو نوع ذوالفقار(750 کیلومتر) و قیام (800کیلومتر) بودند و این موشک ها با عبور از آسمان عراق، به شرق فرات در سوریه اصابت کردند.

روی بدنه لااقل یکی از این موشک‌ها، سه شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل سعود» و عبارت «قاتلوا اولیاء الشیطان» (با دوستان شیطان بجنگید/ سوره نساء آیه76) نوشته شده بود.

* اولین عملیات برون‌مرزی پهپادهای مسلح سپاه

این عملیات سپاه، یک ویژگی مهم دیگر هم داشت و آن اینکه دقایقی پس از شلیک موشکها به سمت مقر تروریستهای تکفیری در البوکمال سوریه، 7 فروند پهپاد نیز مقرهای تروریستها در این منطقه را زیر آتش گرفتند و در این عملیات بخش زیادی از زیرساخت ها و تاسیسات تروریستها را نابود کردند.

این برای اولین بار بود که پهپادهای مسلح سپاه در یک عملیات برون مرزی حضور می‌یافتند.

پیش از این البته در دفعات مختلف، هواپیماهای بدون سرنشین سپاه در کشورهای عراق و سوریه حضور یافتند ولی ماموریت آنها بیشتر شناسایی بود.

حالا برای اولین بار از پهپادهای مسلح نیز به صورت رسمی در یک عملیات برون مرزی استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید:

انهدام مواضع تروریستها در سوریه با پهپاد صاعقه سپاه+فیلم و مشخصات

طبق آنچه در تصاویر گزارش صداوسیما به نمایش درآمد، لااقل یکی از پهپادهای حاضر در این عملیات از نوع صاعقه بود.

پهپاد بردبلند صاعقه از کلاس سیمرغ، در واقع پهپادی است که با استفاده از تکنولوژی و مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی RQ170 ساخته شده و می تواند 4 بمب هوشمند و نقطه‌زن را حمل کند.

RQ170 یکی از پیشترفته ترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان بود که در آبان ماه سال 90 در تور پدافند هوایی ایران افتاد.

پهپاد صاعقه در تاریخ 10 مهر سال 95 رو نمایی شده و طبق آنچه در فیلم به نمایش درآمد، به نظر بمب ها از داخل یک محفظه زیر شکم پهپاد پرتاب می‌شوند.

نکته مهم دیگر این بود که سرلشکر باقری گفته است این پهپادها از ایران اعزام شدند که با این حساب، این هواپیماها حداقل مسیری در حدود 1200 کیلومتر را پیموده اند که شامل 600 کیلومتر رفت و 600 کیلومتر برگشت می شود.

این درحالیست که پهپادها از غرب کشور یعنی کرمانشاه به پرواز درآمده باشند.

نتیجه‌ای که از این ۳ عملیات موشکی سپاه می‌توان گرفت این است که هر اقدام تروریستی دشمنان قطعا پاسخ داده خواهد شد و زمانی که سپاه «وعده انتقام» می‌دهد، موشک‌هایش -و حالا پهپادهایش هم- مختصات محل استقرار تروریست‌ها را دریافت می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.