روزنامه گلوبال تایمز چین روز سه شنبه گزارش کرد به دنبال تحرک ناوهای آمریکایی در دریای جنوبی، پکن به واشنگتن هشدار داده است با حضور ناوهای خود منطقه دریای جنوبی را بشدت نا امن کرده است.

 

 

 

اخبار دریافتی همچنین حاکی است در جریان اسکورت ناو آمریکایی توسط ناو چینی در دریای جنوبی، دو فروند ناوشکن نزدیک بوده است با یکدیگر برخورد کنند.

 

آمریکا مدعی شده است که می خواسته است ناو 'دکاتور' خود را از منطقه پرمنازعه اسپراتلی در دریای جنوبی دور کند اما حضور ناوشکن چینی بشدت باعث مشکل شده و نزدیک بوده است ناوهای دو کشور با یکدیگر برخورد کنند.

نیروی دریایی آمریکا از این بابت از چین انتقاد و اعلام کرده که ناوشکن چینی که برای هشدار به آمریکا به این ناحیه آمده بود به شکلی غیرایمن اقدام به مانور کرده و باعث بروز ناامنی و خطر در برخورد دو کشتی شده است.

وزارت دفاع چین هم موضوع اعزام ناوشکن لویانگ این کشور به آبهای این منطقه را برای دور کردن ناوشکن دکاتور آمریکا مورد تایید قرار داده و آورده است این موضوع مربوط به روز یکشنبه بوده است.

این بیانیه می افزاید ما خیلی سریع وقتی ناوشکن آمریکایی وارد آبهای تحت قلمرو چین در دریای جنوبی شد، واکنش نشان داده و به این ناو هشدار دادیم از این منطقه خارج شود.

اما نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود آورده که ناوشکن چینی به شکل غیرحرفه ای اقدام کرده و امنیت دو کشتی را به خطر انداخته و دکاتور نیز قصد داشته است از این منطقه جنجالی خارج شود.

وزارت دفاع چین نیز در بیانیه خود متقابلا آمریکا را به ایجاد ناامنی در دریای جنوبی با اعزام کشتی های نظامی متهم و تاکید کرده است پکن قاطعانه از تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.

ناوشکن آمریکایی دکاتور این هفته در جریان عبور ۱۰ ساعته خود از این منطقه وارد ناحیه ۱۲ مایلی برخی از تپه های شنی جزایر اسپراتلی شد که چین بارها آن را محدوده ممنوعه اعلام کرده است.

چین مجمع الجزایر اسپراتلی را از آن خود می داند جزایری زنجیره ای در دریای جنوبی که فیلیپین، ویتنام و تایوان هم مدعی مالکیت بر آن هستند آمریکا می گوید می خواهد از کشتیرانی آزاد در دریای جنوبی حراست کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.