بهای معاملات آتی نفت برنت با پنج سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی روز گذشته، به ۸۵.۰۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه تا مرز ۸۵.۴۵ دلار پیش رفته بود که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود. نفت برنت از آخرین رکورد پایینی که در اوت داشت، حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۲۴ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۷۵.۵۴ دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت از اواسط اوت تاکنون حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

بازارهای نفت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه صادرات ایران که حدود سه درصد از تقاضای جهانی برای مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را تامین می‌کند، افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

طبق آمار بازرگانی Refinitiv Eikon، صادرات دریابرد ایران در سپتامبر تنها ۱.۹ میلیون بشکه در روز بود که پایین‌ترین سطح از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف به‌شمار می‌رود.

به گفته نوربرت روئکر، مدیر تحقیقات کالا در بانک سوئیسی جولیوس بائر، قیمت نفت همچنان به صعود ادامه می‌دهد که تحت تاثیر نزدیک شدن زمان اجرای تحریم‌ها علیه ایران و نگرانی‌های مربوط به عرضه است. وضعیت عرضه در واقع ضعیف به نظر می‌رسد، زیرا هرگونه افت بیشتر عرضه مانند وخامت وضعیت تولید ونزوئلا، عرضه نفت را محدودتر خواهد کرد.

بانک HSBC در گزارش دورنمای اقتصاد جهانی سه ماهه چهارم خود نوشت: تحلیلگران نفتی ما براین باورند که ریسک بالایی وجود دارد که نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

تحریم‌های واشنگتن در چهارم نوامبر آغاز می‌شود و تحلیلگران می‌گویند ممکن است ظرفیت تولید شناور کافی در کوتاه مدت برای تامین تقاضا وجود نداشته باشد و احتمالا مستلزم برداشت قابل توجه از مخازن نفتی خواهد بود.

به گفته برایان کسنز، مدیرکل شرکت خدمات سرمایه‌ گذاری تورتوئیز، شمار کسانی که معتقدند نفت ممکن است به ۱۰۰ دلار برسد رو به افزایش است زیرا نگرانی‌ها نسبت به ظرفیت شناور همچنان افزایش پیدا می‌کند.

طبق نظرسنجی رویترز که روز دوشنبه منتشر شد، اوپک که ایران سومین صادرکننده بزرگ آن است برای جبران صادرات کمتر ایران به سختی کشمکش می‌کند.

براساس گزارش رویترز، در شرایطی که قیمت‌های نفت افزایش پیدا کرده و ارزش بسیاری از ارزهای بازار نوظهور از جمله روپیه هند و اندونزی سقوط کرده‌اند تحلیلگران هشدار می‌دهند که رشد اقتصادی ممکن است ضعیف شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.