روز گذشته با سقوط قیمت ارز و کاهش ۶ الی هشت هزار تومانی در بازارهای کشور و تجمع افراد برای فروش دلارهایشان اما در خراسان شمالی که عاری از صرافی است، سکوت حاکم بود حتی تا به امروز نیز تجمع یا بازار پر رفت و آمدی برای فروش دلار وجود نداشت.

بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی در حال حاضر حدود هشت سکه فروشی دارد که برخی از آنان در نوسانات ارزی اخیر به ندرت اقدام به خرید و فروش ارز می کردند و تنها یکی از سکه فروشی ها که بیشتر خرید و فروش داشته در پی سقوط ارز از روز گذشته به نسبت دیگر سکه فروشان با تاخیر زیادی مغازه خود را باز کرده است.

بررسی ها و مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از آن است که از روز گذشته برخی از سکه فروشان که پیش از این اقدام به خرید و فروش ارز می کردند، ادعای داشتند که به هیچ عنوان خرید و فروش ارز را انجام نمی دادند.

خرید و فروش ارز برای نزدیکان

یکی از سکه فروشان مرکز استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: دو روز گذشته فروش ارز را تنها برای نزدیکان و افرادی که نیاز ضروری برای سفر داشتند به صورت سفارشی انجام می دادم.

وی با بیان اینکه این کاهش قیمت قابل پیش بینی بود، می افزاید: از دیروز بازار کشور وضعیت خوبی ندارد و این تنها ضرر بزرگی برای دلال ها و صرافی ها بود.

این سکه فروش بیان می کند: همچنین کاهش سکه همچون ارز  ضرر بزرگی به برخی وارد آورد و بنده حدود ۷۰ میلیون تومان زیان کردم.

یکی دیگر از سکه فروشان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: احتمال کاهش قیمت ارز همچنان وجود دارد.

وی اظهار می کند: خرید و فروش ارز در خراسان شمالی به نسبت سایر استان ها در این چند هفته اخیر کمتر بوده و افراد تنها برای سفر اقدام به تهیه ارز مورد نیاز می کردند به همین دلیل به ندرت کسی در این استان دچار ضرر شده است.

روز گذشته که قیمت ارز کاهش یافت برخی افراد برای تهیه ارز مورد نیاز سفر خود از خراسان شمالی به تهران و یا مشهد مراجعه کردندوی می افزاید: از روز گذشته که قیمت ارز کاهش یافت برخی افراد برای تهیه ارز مورد نیاز سفر خود از خراسان شمالی به تهران و یا مشهد مراجعه کردند.

براساس شواهد خبرنگار مهر، عصر امروز دو نفر از شهروندان که برای خرید ارز به یکی از سکه فروشی های بجنورد مراجعه داشتند، با شنیدن اینکه خرید و فروش انجام نمی شود ابراز ناراحتی کردند و اظهار داشتند که حاضر به خرید ارز به قیمت ۱۳ هزار تومان هستند در حالی که پس از خروج آنان از مغازه، سکه فروش ادعا کرد امروز ارز به قیمت ۱۱ هزار تومان برای آشنایان خود به فروش رسانده است.

این سکه فروش مطرح می کند: افرادی که حاضر به خرید ارز به قیمت بالای ۱۱ هزار تومان هستند، پیش بینی افزایش قیمت را دارند.

کاهش قیمت ارز دور از انتظار نیست

یک کارشناس حوزه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سیر نزولی قیمت ارز طی روزهای آینده دور از انتظار نیست و این به سبب ساماندهی وضعیت مالی و محاکمه مفسدان اقتصادی توسط دستگاه قضایی است.

محمدرضا محبی اظهار می کند: این احتمال وجود داشت که قبل از ۱۳ آبان و آغاز تحریم ها، قیمت ارز به شدت سقوط کند و هنوز هم امکان کاهش وجود دارد.

محبی تصریح می کند: باتوجه به اینکه اقتصاد به روز است و با شرایط کنونی حتی اقتصاددانان نیز نمی توانند وضعیت آینده را به درستی پیش بینی کنند، اما این احتمال وجود دارد که پس از ۱۳ آبان بازهم شاهد نوسانات ارزی باشیم.

وی بیان می کند: افزایش قیمت ها بیشتر سبب آسیب دیدن قشر پایین جامعه شد و انتظار می رود دولت با سروسامان دادن نقدینگی و تامین بودجه قبل از آغاز تحریم ها برای این قشر از جامعه چاره ای اندیشه کند.

باوجود اینکه سیر نزولی قیمت ارز و سکه سبب زیان عده ای شد اما اکثریت مردم از این سقوط ابراز رضایتمندی کردند و انتظار می رود دولت برای کاهش بیشتر و رسیدن به یک قیمت ثابت تدبیری بیاندیشد تا دیگر شاهد هجوم در فروشگاه ها و خرید و فروش ارز نباشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.