این رسانه عرب زبان ادامه داد: صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا در برابر مردم در ایالت ویست ویرجینیا، به منزله اعلام رسمی ایالات متحده در مورد پایان مرحله «نفت در مقابل حمایت» است. در واقع ترامپ واقعیت تازه‌ای را مطرح کرد که مبتنی بر ازادی عمل آمریکا در مورد تمام مخازن نفتی عربستان است، تا در مقابل، سعودی‌ها از حمایت آمریکا برخوردار شوند!

راهبرد حمایت آمریکا در مقابل عایدات نفتی عربستان، در برهه‌ای از ریاست اوباما اوج گرفت؛ زمانی که سعودی‌ها حمایت مالی جنگ‌های نیابتی آمریکا در سوریه، عراق و یمن را بر عهده گرفتند.

اما در ادامه، اوباما دریافت که ایالات متحده نمی‌تواند عربستان را از تناقض‌های درونی آن نجات دهد. از این رو، اوباما عربستان را به تغییر اسلوب‌ها و شیوه‌های حکومت، فراخوانده و خواستار اعمال تغییراتی در جهت تحقق اصلاحات داخلی در عربستان شد. به این ترتیب، اوباما از ساز و کار قدیمی که مبتنی بر حمایت از عربستان در مقابل برخورداری از درآمد‌های نفتی آن بود، دور شد.

ترامپ، اما بار دیگر به خانه اول بازگشت و مدعی شد سلاحی که سعودی‌ها از ایالات متحده و دولت‌های غربی خریداری می‌کنند، برای حمایت از آن‌ها کافی نیست. ترامپ از این حد فراتر رفته و علاوه بر درآمد‌های نفتی عربستان، خواستار ازادی عمل در مورد افزایش تولیدات نفتی آن شد تا به این شکل، نیاز بازار‌های نفت را که به دنبال تحریم ایران در معرض خطر قرار گرفته است، تامین کند و در مقابل، عربستان سعودی در امنیت کامل به سر برَد!

بهایی که ترامپ از عربستان می‌خواهد، می‌تواند موجب بروز بحران اقتصادی در داخل این کشور شود. در صورت کاهش قیمت نفت، بودجه عربستان با کسری شدیدی مواجه می‌شود.

ترامپ به بن سلمان یادآور می‌شود که بهای حمایت واشنگتن از عربستان، از صد‌ها میلیارد دلاری که پیش از این پرداخت می‌شده است، فراتر می‌رود. رئیس جمهور آمریکا به دنبال آن است تا سهام‌های آرامکو را در بورس نیویورک، خصوصی سازی کند. علاوه بر این، وی امیدوار است که عربستان را وادار به گرفتن وام‌های هنگفت از بانک‌های بین المللی و امریکایی کند.

ترامپ از عربستان در برابر تناقض‌های داخلی که ارکان حکوت سعودی را تهدید می‌کند، حمایت نمی‌کند، بلکه با اینگونه اقدامات، باعث بحرانی‌تر شدن مشکلات اقتصادی آن می‌شود. علاوه بر اینکه در خارج نیز نه تنها از عربستان حمایت نمی‌کند، بلکه ان را به سوی تهدید دولت‌های منطقه سوق می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.