تارنمای «واشنگتن فری بیکن» به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت دولت دونالد ترامپ بازرسان بین المللی هسته‌ای تحت فشار قرار داده اند تا ادعای نتانیاهو را بررسی کنند.

نتانیاهو پنجشنبه گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که ایران یک انبار هسته‌ای در منطقه «تورقوزآباد» در جنوب تهران دارد که آن را از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مخفی نگه داشته است.

واشنگتن فری بیکن نوشت، به گفته مقام‌های آمریکایی و منابع ارشد کنگره که به راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران آشنا هستند، انتظار می‌رود ایالات متحده پیشرو تلاش‌های برای بررسی ادعا‌های نتانیاهو باشند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما از آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌خواهیم تا همچنان در پیگیری هر گونه اطلاعات موثق از جمله اطلاعات ارائه شده توسط نتانیاهو، که نشان دهنده کوتاهی ایران در عمل به تعهد عدم اشاعه هسته‌ای است، مسئولانه و به موقع عمل کند.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، «مقام‌های آمریکایی از آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد کرده اند که از سایت‌های هسته‌ای مورد مناقشه ایران را بازرسی نکرده است. منابع نزدیک به دولت ترامپ گفته اند که آمریکا روی طرح‌هایی کار می‌کند تا در قبال آژانس تهاجمی‌تر شود.»

آمانو روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که استقلال آژانس در خصوص اجرای اقدامات راستی آزمایی بیشترین اهمیت را دارد؛ اظهاراتی که به دنبال اتهامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران مطرح شد.

آمانو در بیانیه خود گفت: آژانس فقط وقتی نیاز باشد بازرسان خود را به تاسیسات و اماکن اعزام می‌کند. آژانس از همه پادمان‌های مرتبط با اطلاعات در دسترس این سازمان استفاده می‌کند، اما فقط به ارزش ظاهری اطلاعات توجهی ندارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۲ گزارش خود تایید کرده که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.