شهروند در ادامه نوشت: حمیدرضا عارف ریاست کمیسیونی در کمیته ملی المپیک را برعهده گرفته که دبیرکل این کمیته هم می‌گوید معمولا چهره های شناخته شده ورزشی در آن فعالیت می‌کنند.

حکم آقازاده رسانه‌ای نشد!

با اینکه معمولا بعد از امضای رئیس کمیته ملی المپیک پای هر حکمی، خبر آن از سوی روابط عمومی رسانه‌ای می‌شود، این بار خبر حکم صالحی‌امیری برای حمیدرضا عارف به عنوان رئیس کمیسیون صلح و ورزش از منبع دیگری درز کرد. البته پسر نماینده مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را تایید و از آغاز کارش در کمیته ملی المپیک سخن گفته است. خیلی زود این مساله با واکنش‌های منفی مواجه شد و همه به سال گذشته و جایی که حمیدرضا عارف بحث «ژن خوب» را بر سر زبان‌ها انداخت، رجوع کردند و او را به خاطر این حکم مورد سوال قرار دادند.

واکنش خالق واژه «ژن خوب» به انتقادها

حمیدرضا، پسر محمدرضا عارف با تایید حکم صالحی‌امیری برای او به عنوان مشاور رئیس و مسئولِ کمیسیون صلح و ورزش اینطور به انتقادهایی که از او به خاطر ورودش به حوزه ورزش بدون تخصص شده، به «شهروند» اینطور پاسخ داد: «من چند ماهی است که بدون یک ریالی دریافتی به عنوان مشاور روابط بین الملل با کمیته ملی المپیک همکاری می‌کنم و هفتگی ١٥، ١٦ ساعت برای این کار وقت می گذارم. در تمام دنیا از افراد بانفوذ در این پست استفاده می شود و صرفا ورزشی‌ها نیستند که در زمینه صلح و ورزش فعالیت می‌کنند. نباید انسان‌ها را به خاطر روابط فامیلی و نامشان قضاوت کنیم. بنده با تخصص وارد این حوزه شدم و از قهرمانان و چهره‌های شناخته شده هم کمک می‌گیرم. با توجه به تاکیدات IOC سعی داریم اقدامات خوبی در زمینه صلح در ورزش انجام دهیم.»

وی در واکنش به اینکه برخی حکم گرفتنش در کمیته المپیک را به داشتن «ژن خوب» ربط می دهند، می افزاید: «همانطور که گفتم این مسئولیت به صورت افتخاری است و من حقوقی دریافت نمی کنم. آنهایی که بحث «ژن خوب» را وسط می‌کشند، بهتر است در زمینه‌های مختلف بررسی کنند که آیا من رانتی دریافت کردم؟ هم در زمینه ورزش، هم هنر و هم حوزه‌های دیگر که علاقه دارم، سعی می‌کنم بدون هیچ چشمداشتی هر کمکی از دستم برمی‌آید، انجام دهم.»

نقش کمیسیون صلح و ورزش چیست؟

با اینکه برخی رسانه‌ها مدعی شدند کمیسیون صلح و ورزش به تازگی تاسیس شده، مسئولان کمیته ملی المپیک ادعا می‌کنند این کمیسیون از قبل وجود داشته اما به خاطر عدم فعالیتش مورد توجه قرار نگرفته است. به هر حال کمیته بین‌المللی المپیک در سال‌های اخیر به اعضای خود تاکید کرده که در زمینه صلح در ورزش باید به صورت ویژه فعالیت کنند. مهمترین نمونه از فعالیت‌های این بخش در IOC هم به رژه مشترک کره‌شمالی و کره‌جنوبی در بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ مربوط می‌شود. با این حال برای اینکه چنین روندی در بخش بین‌المللی به خوبی پیش برود،‌ معمولا کشورها از چهره‌های نامدار ورزشی خود به عنوان سفیر صلح و ورزش استفاده می‌کنند و به همین خاطر حکم رئیس کمیته ملی المپیک برای یک آقازاده حاشیه‌ساز شده است.

شهنازی: از صدور حکم عارف بی‌خبرم!

برای اینکه بیشتر از جزییات فعالیت‌های کمیسیون صلح و ورزش و همچنین چرایی انتخاب حمیدرضا عارف مطلع شویم با شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک تماس گرفتیم. وی در این باره به «شهروند» می‌گوید: «من که از این ابلاغ بی‌خبر بودم و از طریق رسانه‌ها متوجه آن شدم. آنطور که می‌دانم معمولا در کشورهای مختلف یا از قهرمانان المپیک یا از چهره‌های شناخته شده مثل وزرای سابق امور خارجه و روسای سابق کمیته ملی المپیک در چنین سمتی بهره می‌برند. به هر حال باید از جزییات این موضوع باخبر شوم و بعد صحبت کنم!»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.