اطراف بازار شیره فروشان (دوشابچی خانا) ارومیه واقع در خیابان مطهری چند روز اخیر و در پی کاهش شدید قیمت دلار، مملو از دلالان و فروشندگان ارز خانگی است که دلار را با قیمت های بالای ۱۸ هزار و بعضا ۱۹ هزار تومان خریداری کرده اند و اکنون در پی سقوط آزاد نرخ دلار در روزهای اخیر با قیمت های زیر ۱۵ هزار تومان اقدام به فروش دلارهای خود می‌کنند، فروشندگانی که به دلیل عدم شناخت کافی از بازار ارز بعضا متحمل ضررهای چند ۱۰ میلیونی می‌شوند.

 

یکی از دلالان دلار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از سقوط قیمت دلار به کانال ۱۴ هزار تومان گفت و افزود‌: صبح ‌روز چهارشنبه ۱۱ مهر مبادله دلار در بین دلالان از حدود ۱۵ هزار کلید خورد و اواخر وقت به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است.

 

وی به افزایش نرخ دلار در روزهای آینده امیدوار است و اظهار کرد: مداخلات بانک مرکزی نهایتا تا ۱۰ روز آینده می تواند روند نرخ دلار را نزولی نگه دارد و تا اواخر ماه شاهد اوج گیری مجدد قیمت دلار خواهیم بود.

 

صابر یکی از فروشندگان ارز در بازار آزاد درگفت و گو با خبرنگار ایسنا از ضرر ۳۵ میلیونی خود گفت و بیان کرد:‌ طی روزهای اخیر همه سرمایه خود را با خرید دلار بالای ۱۸ هزار تومان به ارز تبدیل کرده است و روز چهارشنبه با قیمت زیر ۱۵هزار تومان خریداری برای دلارهایش نمی‌یابد.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ تبادل دلار میان دلالان ‌روز چهارشنبه نسبت به روز گذشته از ثبات نسبی اما شکننده ای برخوردار بوده است، گفت: در برخی ساعات روز سه شنبه ۱۰ مهر قیمت دلار در بازار غیررسمی تا ۱۳هزار تومان نیز سقوط داشته است اما در نهایت در کانال ۱۴هزار تومان به تعادل رسیده است.

 

ابراهیمی از صرافان خیابان مطهری ارومیه با اشاره به اینکه کانون صرافان مبنای کار خود را در کانال ۱۰ هزار تومان قرار داده است، خاطرنشان کرد: تا تثبیت نسبی قیمت ها از خرید و فروش دلار با این نرخ خودداری خواهیم کرد.

 

وی مداخله بانک مرکزی در بازار ارز را مهم ترین عامل کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر دانست و افزود: در صورت مدیریت بازارهای غیر رسمی و ممنوعیت خرید و فروش دلار در این بازارها مسلما بیش از پیش شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود چرا که دلالان با تمام توان درصدد بالا نگه داشتن نرخ دلار توسط بازارهای غیر رسمی هستند.

 

مکری از دیگر صرافان ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه هیچ گونه خرید و فروشی طی یکی دو روز اخیر نداشته است، از اعلام قیمت دلار امتناع و تصریح کرد: با وضعیت کنونی بازار ارز عملا نمی‌توان قیمت مشخصی برای نرخ  دلار تعیین کرد.

 

وی با بیان اینکه باید از اتفاقات اخیر در ترکیه عبرت بگیریم، اظهار کرد: در صورت مدیریت فعالیت دلالان و کاهش تب و تاب خرید و فروش دلار در میان مردم قیمت دلار به نرخ واقعی خود بازخواهد گشت.

 

به گزارش ایسنا، آنچنان که از وضعیت بازار آشفته و متلاطم ارز در ارومیه بر می آید برقراری ثبات در نرخ ارز باوجود جولان دلالان در این عرصه امری دور از انتظار به نظر می رسد چرا که به دلیل سرمایه گذاری های بالایی که دلالان در بازار ارز انجام داده اند با اعلام نرخ های دلخواه و بی حساب و منطق خودشان سعی در بالا نگه داشتن قیمت ارز دارند تا از کاهش سرمایه شان در اثر کاهش نرخ دلار جلوگیری کنند، حتی اگر به قیمت وخامت اوضاع اقتصادی کشور و شهرشان تمام شود.

 

بنابر آنچه گفته شد لزوم تصویب و اعلام هرچه سریعتر ممنوعیت خرید و فروش دلار در بازارهای غیر رسمی و نظارت قاطع بر اجرای آن به وضوح حس می‌شود، امری که حداقل تاکنون محقق نشده است و باید منتظر بود و دید برنده جدال بانک مرکزی و دلالان بر سر نرخ دلار چه کسی خواهد بود؛ آیا بانک مرکزی به عنوان بازیگر جدید بازار پرتلاطم ارز موفق به کاهش دائمی و نه مسکن وار قیمت ارز خواهد شد و یا اینکه به گفته دلالان نرخ ارز در هفته های آتی دوباره به روند اوج گیری خود ادامه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.