این روزنامه عرب زبان آورده است: در طول تاریخ، همواره قدرت سلاح بوده است که موجب پیروزی در جنگ شده و یا عاملی بازدارنده از جنگ و محرکی قوی برای صلح محسوب می شده است. اسرائیل به لطف سلاح پیشرفته خود توانست بر خاورمیانه سیطره داشته و به بازیگری منطقه ای تبدیل شود. همانطور که دولتهای عربی به دلیل نداشتن سلاح پیشرفته در جنگهای مختلف شکست خوردند.

مسکو در ابتدا در مورد فروش سلاح پیشرفته به هم پیمانان عرب خود تردید داشت، به دو دلیل؛ اول آنکه نظام های عربی از ثبات و استقرار لازم برخوردار نیستند و امکان وقوع انقلابی در انها وجود، که در ادامه، این کشورها و سلاح روسی آنها به دست دولتهای غربی می افتد. دلیل دوم آن است که شوروی به موجودیت اسرائیل اعتقاد داشت و با هماهنگی سری با غرب، از فروش سلاح پیشرفته به دولتهای عربی خودداری می کرد تا مانع از پیروزی آنها بر اسرائیل شود.

اما این عوامل با تغییر شرایط، رنگ باخته و روسیه تصمیم گرفت سامانه دفاع هوایی اس 300 را به ارتش سوریه واگذار کند. این تصمیم روسها به دو دلیل استراتژیک باز می گردد:

1-جهان در حال بازگشت به دوران جنگ سرد است و روسیه در مقایسه با آمریکا از موجودیت نظامی و پایگاههای زیادی در خارج از خاک خود برخوردار نیست. در این شرایط، مهمترین پایگاه نظامی روسها، طرطوس و حمیمیم هستند و روسیه نمی خواهد با اجازه دادن به اسرائیل برای تحقیر دمشق، سوریه را از دست دهد.

2-تحویل سلاح پیشرفته به سوریه، در واقع به معنای نابودی استراتژی واشنگتن در خاورمیانه، بویژه در مورد معامله قرن و مساله فلسطین است.

به همین دلیل، اسرائیل و ایالات متحده از تصمیم مسکو برای واگذاری اس 300 به سوریه پریشان شدند و واشنگتن مسکو را تهدید به اعمال تحریمهای جدید کرد.

البته سلاح باعث پیروزی سوریه نمی شود، بلکه یک قدرت بازدارندگی واقعی به آن می دهد و این مساله اسرائیل را وادار می کند تا حملات گاه و بی گاه خود به سوریه را متوقف کند.

در مقاله ای که در تاریخ 3 آگوست 2006 در همین روزنامه منتشر شد، نوشتیم که چگونه حزب الله توانست با استفاده از موشکهای خود، توازنی را با سلاح هوایی اسرائیل برقرار کند، تا اسرائیل برای هر گونه تجاوزی به لبنان، این مساله را در نظر داشته باشد. از آن تاریخ، هیچ تجاوزی به لبنان صورت نگرفت، با اینکه صدها مقاله در مورد نزدیکی جنگ بین لبنان و اسرائیل نوشته می شد. اما چرا چنین حمله ای اتفاق نیفتاد؟حزب الله در آن زمان نیمی از آسمان اسرائیل را با موشکهای خود پوشش داده بود و در حال حاضر، قادر است تمام آسمان آن را با موشکهای خود پر کند؛ علاوه بر اینکه موشکهای حزب الله از سال 2006 تا 2018، از حیث قدرت آتش و دقت هدف گیری، پیشرفت زیادی کرده است.

صرفنظر از اینکه آیا دولت اسد در سوریه مشروعیت دارد یا خیر، این نکته حائز اهمیت است که در اختیار داشتن سلاح پیشرفته ای مانند اس 300 برای سوریه، اسرائیل را بر آن می دارد تا در آینده به سمت صلح متمایل شود.

بله، اس 300 می تواند در اینده باعث صلح شود و در صورتی که اسرائیل بار دیگر برای حمله تلاش کند، این بار، مسکو اس 400 خود را به سوریه تقدیم می کند...

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.