پراید ٢٢‌میلیون تومانی درست به اندازه سقوط قیمت دلار خبرسازی کرد. با ریزش قیمت دلار آگهی‌های مشکوک حراج پراید در فضای مجازی گل کرد. آگهی‌هایی که دیروز پا را فراتر گذاشته و قیمت‌های ١٩ و ١٨‌میلیون تومانی برای پراید‌های صفرکیلومتر تعیین کردند.

جالب است که برخی از این آگهی‌دهندگان با شعار‌های تبلیغاتی تلاش می‌کنند اعتماد مردم را جلب کنند. آن‌ها مدعی‌اند که اعضای کمپین‌های نه به گرانی هستند و می‌خواهند با اهداف مدنی و انسان‌دوستانه مانع از رشد قیمت‌ها شوند! اما زمان بررسی آگهی‌ها متوجه می‌شوی که از این خبر‌ها نیست و بسیاری از آن‌ها برای جیب‌تان کیسه دوخته‌اند. از آگهی‌های قلابی پیش‌فروش پراید ارزان که بگذریم، بخشی دیگر از صاحبان آگهی مستأجران خطوط هوشمند هستند که با این ترفند می‌خواهند هزینه‌های گزاف مکالمه با این خطوط را به جیب بزنند، بدون آنکه هیچ پراید ارزانی در بساط‌شان باشد.

ما عضو کمپین ارزانی هستیم!

درست در شرایطی که پراید تا ٤٠‌میلیون تومان رشد قیمت را از سر گذراند، با ریزش قیمت دلار آگهی‌های مشکوک پراید ارزان به شیوه‌های مختلف در فضای مجازی گل کرد. برخی آگهی‌ها به صورت کامنت در صفحه‌های پربازدید اینستاگرام منتشر شد و برخی دیگر در کانال‌های تلگرامی. در این میان شاید بیشترین و متمرکزترین آگهی‌ها در سایت‌های دیوار و باما به چشم می‌خورد. منتشرکنندگان آگهی برای اینکه اعتماد خریداران را جلب کنند، گهگدار پیام‌های جالبی در متن آگهی‌هایشان منتشر کردند. به‌عنوان مثال یکی از منتشرکنندگان آگهی که خود را بهزادی معرفی کرده، در آگهی‌اش نوشته است: «به دلیل ریزش ارزش دلار خودرو‌های صفر خود را با قیمت سال گذشته به فروش می‌رسانم.»

یکی دیگر از این منتشرکنندگان آگهی نوشته است «ای که دستت می‌رسد دستی بگیر!» او در ادامه نوشته است: «بیایید به کمک همدیگر مانع رشد کاذب قیمت‌ها شویم.»

آگهی‌دهنده دیگری که خود را با نام وطنی معرفی کرده است، هدف خود را از انتشار آگهی کمک به کمپین تحریم خرید دلار دانسته و نوشته است؛ اگر ما گران نخریم، سوءاستفاده‌کننده‌ها قیمت را پایین می‌آورند اما ماجرا به همین سادگی نیست و پشت شعار‌های انسان‌دوستانه منتشرکنندگان آگهی خبر‌های دیگری در جریان است.

فروش پرایدی که وجود خارجی ندارد

تصمیم می‌گیریم با برخی از منتشرکنندگان آگهی تماس بگیریم. خط‌ها بشدت مشغول است و به سختی می‌توانی با منتشرکنندگان ارتباط برقرار کنی. گویا آگهی‌های جذاب پراید برای خیلی‌ها سوال‌برانگیز شده و صاحبان آگهی را حسابی درگیر کرده است. پس از چندنوبت تماس موفق می‌شویم با یکی از این منتشرکنندگان آگهی که خود را بهزادی معرفی کرده است، تماس بگیریم. بهزادی در آگهی خود نوشته است؛ تعداد محدودی پراید ١١١ صفر را با قیمت ٢٢‌میلیون تومان واگذار می‌کند.

وقتی با صاحب آگهی صحبت می‌کنیم و شرایط را جویا می‌شویم، در پاسخ به «شهروند» می‌گوید که متقاضی باید ١٥‌میلیون تومان پول پراید را به صورت پیش‌پرداخت واریز کند و ٧‌میلیون تومان باقیمانده در زمان تحویل خودرو گرفته می‌شود. به گفته این فرد، خودرو‌ها ٤٥روزه تحویل داده می‌شود و تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که سریع‌تر مبلغ پیش‌پرداخت را واریز کنند.

وقتی درباره علت تأخیر در تحویل می‌پرسیم، می‌گوید که خودرو‌ها در انبار شهرستان است و انتقال آن‌ها به تهران و تحویل آن زمان می‌برد.

فروش پراید با زیر قیمت کارخانه!

یکی دیگر از منتشرکنندگان آگهی که محل دفتر خود را جمشیدیه عنوان کرده است، به «شهروند» می‌گوید که علاوه بر پراید ١٣٢، خودرو‌های تیبا را با قیمت ١٩‌میلیون تومان واگذار می‌کند. وقتی از او می‌پرسیم که چرا قیمت‌ها تا این اندازه پایین است؟ پاسخ می‌دهد: اگر گران بفروشیم، می‌گویید چرا گران است و اگر ارزان بفروشیم، می‌گویید چرا ارزان است؟!

وقتی در پاسخ می‌گوییم که قیمت‌های او از قیمت کارخانه هم پایین‌تر است، توضیح می‌دهد که خودرو‌های صفر را ابتدای سال تحویل گرفته است و به همین دلیل به قیمت همان روز می‌فروشد.

البته در این آگهی هم خبری از خودروی حاضر و آماده نیست و منتشر‌کننده آگهی می‌گوید که پس از واریز مبلغ ١٣‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان سفارش خودرو ثبت می‌شود و خودرو ظرف ١٥ روز از تبریز به تهران می‌رسد.

ترفند پراید ارزان برای تماس با شماره‌های هوشمند

دسته دیگری از آگهی‌دهندگان شیوه جالب‌تری در پیش گرفته‌اند و با استفاده از آگهی‌های اغواکننده پراید ارزان درآمد به دست می‌آورند! کافی است به شماره تماس آن‌ها دقت کنید که متوجه شوید ماجرا از چه قرار است؟

پیش‌شماره این دسته از آگهی‌دهندگان ٩٠٩ است و این همان خط‌های اجاره‌ای است که ترفند بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، مراکز مشاوره مثلا رایگان، فالگیر‌ها و قصه‌گو‌های کودک شده است. خط‌های ٩٠٩ درواقع خط‌های اجاره‌ای هستند که صاحبان کالا و خدمات می‌توانند آن را از مخابرات اجاره کرده و درآمد حاصل از تماس با این خط‌ها را به جیب خود بریزند. بر این اساس ٨٠‌درصد از درآمد حاصل از مکالمه با این خط‌ها به حساب مستأجران خط ریخته می‌شود و مخابرات ٢٠‌درصد از درآمد را از آن خود می‌کند.

نکته جالب این است که هزینه تماس با این خط‌ها به صورت دقیق و شفاف مشخص نیست و مخابرات می‌گوید که هزینه هر دقیقه مکالمه با این خط‌ها بین ٥ تا ١٠٠٠ تومان متغیر است. بنا به اعلام مخابرات تعرفه خط‌های هوشمند براساس فاکتور‌های متفاوت و خدماتی که مستأجر ارایه می‌دهد، تعیین می‌شود و نمی‌توان رقم دقیقی به‌عنوان تعرفه این خطوط مشخص کرد.

البته خوب است بدانید که علاوه بر تعرفه خطوط هوشمند، تعرفه مکالمه با خطوط عادی هم به پای تماس‌گیرنده محاسبه می‌شود.

مستأجران خط‌های هوشمند برخلاف قانون درباره هزینه تماس با این خطوط هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و نهاد‌های نظارتی هم کمتر وارد پرونده این تخلف شده‌اند.

کسب درآمد با وقت‌کشی

با یکی از این خطوط تماس می‌گیریم و درباره پراید ١٣١ صفر می‌پرسیم که با قیمت ١٨‌میلیون تومان آگهی شده است. خط بشدت مشغول است و پس از مدتی تلاش که موفق به برقراری تماس می‌شویم، صدای ضبط‌شده‌ای اعلام می‌کند که نفر بیست‌ویکم هستیم و باید پشت خط منتظر بمانیم و پخش موزیک! بالاخره پس از چند دقیقه انتظار خانمی که خود را اپراتور شرکت معرفی می‌کند، توضیحاتی درباره خودرو‌های صفر و آپشن‌هایش می‌دهد؛ آپشن‌ها روکش صندلی، قفل فرمان، دزدگیر و یک جفت لاستیک نو است.

اپراتور که تلاش می‌کند با توضیحات اضافه زمان بیشتری برای مکالمه با افراد پشت خط تلف کند، گه‌گدار به بهانه جواب‌دادن به خطوط دیگر تماس‌گیرنده را منتظر نگه می‌دارد و در انتها با گرفتن شماره موبایل افراد به آن‌ها می‌گوید که شرایط پرداخت پول، شماره حساب و نحوه تحویل پراید‌ها را به صورت پیامکی اعلام می‌کنند.

آگهی‌های مشابه نیز با اتلاف زمان تلاش می‌کنند درآمد حاصل از مکالمه با خطوط هوشمند را به جیب بزنند و درواقع هیچ پرایدی برای فروش وجود ندارد.

خیریه خودرو؟!

«مردم نباید به آگهی فروش خودرو‌های صفر زیر قیمت بازار و کارخانه اعتماد کنند.» این موضوعی است که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، اعلام می‌کند. او این دسته از تبلیغات فریبنده را سابقه‌دار می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: بار‌ها گفته‌ایم که مردم فریب این دسته از آگهی‌های فروش خودرو با زیر قیمت بازار را نخورند.

او ادامه می‌دهد: در برخی سایت‎ها تبلیغات قابل تأملی درباره فروش خودرو منتشر می‌شود، اما باید پرسید زمانی که خودرویی وارد بازار نشده است، چطور این افراد مدعی فروش تعداد زیادی پراید آن هم با قیمت پایین‌تر از کارخانه هستند؟ یعنی عده‌ای پیدا شده‌اند که به صورت خیریه خودرو می‌فروشند؟

این فعال بازار خودرو در ادامه توضیح می‌دهد: بسیاری از این منتشرکنندگان آگهی خودروهای‌شان را به صورت پیش‌فروش می‌فروشند که درواقع همان شرکت‌های غیرمجاز و کلاهبردار پیش‌فروش خودرو هستند.

منبع: روزنامه  شهروند 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.