پوتین عصر پنجشنبه در رأس هیأتی برای یک دیدار دو روزه وارد دهلی نو شد و در فرودگاه مورد استقبال سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند قرار گرفت.

به گزارش منابع خبری، پوتین و مودی فردا (جمعه) در نوزدهمین نشست سالانه هند و روسیه شرکت خواهند کرد. انتظار می رود در این نشست، دو کشور روابط دفاعی دوجانبه را با توجه به تحریم های آمریکا علیه روسیه بازبینی کنند. این نشست دو روزه بین سران دو کشور هر سال برگزار می شود.

یوری اوشاکوو مشاور سیاست خارجی پوتین پیش تر به رسانه ها گفته بود که &#۳۹;ویژگی اصلی این سفر، امضای قرارداد سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار است.

تصمیم هند برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه در حالی اجرایی می شود که آمریکا، ماه گذشته چین را به دلیل خرید سامانه موشکی مشابه از مسکو تحریم کرده است. 

سال گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام &#۳۹;مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم&#۳۹; یا &#۳۹;کاتسا&#۳۹; امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا کشورهای دوم که دارای قراردادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می کند. 

همچنین دولت ترامپ، هند را تهدید کرد که اگر به برنامه خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه اصرار ورزد با تحریم های واشنگتن رو به رو خواهد شد. 

آمریکا اعلام کرد: همانطور که هند برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه آماده می شود، دولت ترامپ نیز مصمم است این خرید تجهیزات بزرگ نظامی دهلی نو از مسکو که یک رابطه تجاری بزرگ و مهم برای طرفین معامله محسوب می شود را به تحریم هند منتج کند. 

روسیه یکی از بزرگ ترین شرکای نظامی هند است. 

مقامات دفاعی هند همچنین پیش تر اعلام کرده اند که در جریان سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به دهلی نو، تعداد سه فروند میگ ۲۱ ساخت هند که در چارچوب برنامه &#۳۹;در هند بسازید&#۳۹; تولید شده اند به وی هدیه خواهد داد. 

کارشناسان دفاعی، این هدیه را نشانه ای بزرگ و نمادین برای نشان دادن دوستی تمام عیار و همکاری استراتژیک عمیق میان هند و روسیه ارزیابی می کنند که اخیراً به دلیل شرایط سیاسی-جغرافیایی ابعاد جدیدی به خود گرفته است. 

اهمیت این سفر برای دو کشور در گرماگرم فشارهای آمریکا بر هند مبنی بر توقف همکاری های دفاعی با روسیه به علت تحریم های آمریکا، چنان است که «بیپین راوات» فرمانده ارتش هند شخصاً به روسیه سفر کرده تا مقدمات این دیدار را فراهم کند. 

منابع آگاه همچنین اعلام کرده اند که یکی از محورهای گفت وگوهای ناراندرا مودی نخست وزیر هند با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در روز جمعه، گسترش هماهنگی فضایی هند و روسیه، از جمله آموزش فضانوردان هند خواهد بود. روابط هند و روسیه در صنعت هوا و فضا به گذشته دور باز می گردد. 

روسیه اعلام کرده است که می تواند فضانوردان هندی را در یک مرکز آموزش فضایی نزدیک مسکو آموزش دهد تا نخستین مأموریت ارسال انسان هند را در سال ۲۰۲۲ محقق ساخته و روند همکاری چهار دهه ای خود در بخش فضایی را گسترش دهند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.