روزنامه «دیلی‌تلگراف» انگلیس در مقاله‌ای، از تنش در روابط بین ترکیه و عربستان سعودی به دلیل ربوده‌شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی سخن گفته است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که وزارت خارجه ترکیه، روز پنجشنبه سفیر عربستان سعودی در آنکارا را فراخواند و از وی درباره مکان ربوده‌شدن خاشقچی توضیح خواست. این اقدام، مقدمه‌ای برای بحران دیپلماتیک میان دو کشور است. آن‌گونه که نامزد این روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی می‌گوید خاشقچی بعد از ورود به سفارت عربستان برای انجام امورات رسمی، بازنگشته است.

دیلی‌تلگراف یادآور شد، حکومت عربستان سعودی تحت رهبری «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور ده‌ها معارض از جمله شاهزاده‌ها را بازداشت کرده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، حادثه ربوده‌شدن این روزنامه‌نگار بارز سعودی افکار عمومی جامعه عرب را مشغول خود کرده است. برخی فعالان رسانه‌ای می‌گویند که خاشقچی بلافاصله به عربستان منتقل شده است ولی برخی از حامیان این رژیم می‌گویند که این حادثه، ساختگی و با هدف تخریب اعتبار این کشور انجام شده است.

در این‌باره، «مجتهد» افشاگر پشت‌پرده خاندان سعودی از دسیسه‌ای سخن می‌گوید که در آن ترکیه با همکاری با مقامات عربستان سعودی می‌کوشد تا این ماجرا را به گونه‌ای مسالمت‌آمیز سامان بخشد.

مجتهد در صفحه کاربری خود در توییتر نوشته است: «خاشقچی در همان لحظات اولیه ورود به کنسولگری سعودی در استانبول ربوده و به داخل عربستان انتقال داده شد و ترکیه که به این موضوع پی برده است با اصرار بر اعلام حضور او در کنسولگری تلاش دارد با خرید وقت به نفع سعودی‌ها او را بار دیگر به استانبول برگرداند.»

در این میان، مسولان روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» که خاشقچی در آن مقاله می‌نوشت، با ابراز نگرانی شدید از این حادثه، نامه‌هایی رسمی به دولت‌های ترکیه و عربستان فرستاده و خواستار توضیحاتی درباره مکان ربوده شدن این روزنامه‌نگار شده‌اند.

خاشقچی که در گذشته مشاور دولت عربستان بوده، سال گذشته از ترس دستگیری از کشورش خارج شد. او تاکنون بارها به سیاست محمد بن‌سلمان و همچنین تجاوز نظامی کشورش به یمن انتقاد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.