نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، افراد دیابتی در معرض هر دو بیماری پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی هستند.

 افراد دیابتی در معرض پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی هستند.  براساس داده‌های موجود، دیابت ریسک ابتلا به پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی در میانسالان را به میزان ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

پوکی استخوان یا استئوپروز طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. روماتیسم مفصلی نیز یک بیماری است که موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می‌شود؛ این بیماری معمولا مزمن بوده و در دراز مدت می‌تواند موجب تخریب مفصل شود.

این پژوهش که توسط محققان دانمارکی صورت گرفته، بیش از ۱۰۹ هزار نفر را تحت بررسی قرار داده است.در ایالات متحده، ۱.۵ میلیون شکستگی ناشی از پوکی استخوان در سال دیده می‌شود که هفتصد هزار مورد از آن در مهره‌ها، دویست و پنجاه هزار مورد در استخوان رادیوس، دویست و پنجاه هزار مورد در لگن و سیصدهزار مورد در سایر استخوان‌ها رخ می‌دهد.

به گفته کارشناسان بهداشتی، شکستگی‌های لگن وخیم‌ترین عارضه استئوپروز بوده و میزان مرگ ومیر آن در سال اول بیش از ۲۰ درصد است.همچنین، از هر صد نفر یک نفر در طول عمرش به نوعی به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شود.محققان می‌گویند، روماتیسم مفصلی می‌تواند زمینه خانوادگی داشته باشد؛ این بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند ولی معمولا در سنین بین ۶۰-۴۰ سالگی دیده می‌شود.

براساس داده‌های موجود، روماتیسم مفصلی در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.