به گزارش شبکه خبری &#۳۹; ان دی تی وی&#۳۹;، داده های این شرکت بین المللی که به رصد تردد کشتی های نفتکش در جهان می پردازد، نشان داد که صادرات نفت آمریکا به هند در ماه گذشته ۸۴ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد که این مقدار ۷۵ درصد کمتر از صادرات روزانه ۳۴۷ هزار بشکه نفت خام آمریکا به هند در ماه ژوئن است. در ماه ژوئن (تیرماه) ۱۲ درصد از صادرات کل نفت آمریکا به جهان به مقصد هند بوده است.

ماه گذشته پالایشگاه های هند واردات نفت از ایران را به ۵۰۲ هزار بشکه نفت خام در روز رساندند که این مقدار ۱۱۱ هزار بشکه نفت خام در روز بیشتر از ماه اوت (مرداد) می باشد. 

شبکه خبری مذکور به نقل از یک کارشناس آمریکایی در این شرکت مدعی شد که این آخرین خرید شرکت های هندی از ایران پیش از آغاز تحریم های آمریکا علیه تهران است.

به طور کل صادرات نفت آمریکا در هفته آخر ماه سپتامبر (شهریور) با ۹۱۷ هزار بشکه کاهش به ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام در روز رسید. دلیل این کاهش افزایش قدرت دلار آمریکا و همچنین کاهش فاصله قیمتی میان نفت برنت و نفت غرب تگزاس (WTI) است که خرید نفت از آمریکا را گران تر می کند.

هند که در سال جاری به یکی از مقاصد بزرگ نفت آمریکا تبدیل شده است، پیش از این یکی از دو مشتری بزرگ نفت ایران بود. 

بر اساس داده های شرکت کپلر، هفته گذشته صادرات نفت آمریکا به تمام کشور های آسیایی با ۷۳ هزار بشکه کاهش به ۴۲۷ هزار بشکه نفت خام در روز رسید. 

همچنین صادرات این محصول آمریکا به اروپا نیز با ۲۹ هزار بشکه نفت خام کاهش به ۶۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز رسیده است.

در میان جنگ تجاری میان آمریکا و چین، پکن واردات نفت خود از آمریکا را قطع کرده است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه (اردیبهشت)، واشنگتن به سایر کشورها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ ۶ ماه اوت (۱۵ مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم های ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (۱۳ آبان) به اجرا گذاشته می شوند.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است. هند در طول ۱۲ ماه که از مارس سال گذشته (اسفند ۹۶) آغاز شده است، حدود ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است. سال گذشته این واردات ۲۷.۲ میلیون تن نفت خام بود. در طول سال مالی ۲۰۱۶-۱۷ خرید نفت ایران از سوی هند ۱۱ میلیون تن افزایش داشته است. پالایشگاه های هند پس از لغو تحریم های ایران در سال ۲۰۱۵، به سرعت واردات نفت خود از این کشور را افزایش دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.