جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با تاکید فراوان گفت که فلسطین، یک کشور نیست اما شاید روزی بتواند باشد، وی همچنین بر حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از راه حل دو کشوری برای پایان دادن به مناقشه موجود میان اسرائیل و فلسطین تاکید کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت خود را از راه حل دو کشوری اعلام کرد و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشدش نیز برای برنامه صلح در خاورمیانه تلاش می‌کند.

اما بولتون از بکار بردن نام کشور برای فلسطین امتناع کرد و در سخنان خود از عبارت "به اصطلاح کشور" استفاده کرد و در این رابطه گفت که با توجه به وضعیت کنونی در  فلسطین این توصیف " کاملا دقیق" است.

وی افزود: البته، فلسطین در حال حاضر یک کشور نیست چون خصوصیات یک کشور را در حیطه قوانین بین المللی ندارد و کنترل مرزهای مشخص را برعهده ندارد. عملکرد نرمال و عادی دولتی ندارد. دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا فلسطین یک کشور نیست. فلسطین می تواند همانطور که ترامپ گفت، کشور شود، اما این مساله نیازمند مذاکرات دیپلماتیک با اسرائیل و سایرین است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که دیدگاهش در ارتباط با فلسطین موضعی است که دولت واشنگتن از ۱۹۸۸ داشته زمانیکه تشکیلات خودگردان فلسطین خود را دولت فلسطین اعلام کرد. ما فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسیم. دولت‌های جمهوری خواه و دموکرات آمریکا برای پذیرش فلسطین در سازمان ملل به عنوان یک کشور مخالفت کرده‌اند، چون فلسطین یک کشور نیست. 

با این حال بولتون گفت که دولت آمریکا بر روی برنامه صلح با حضور اسرائیل و فلسطین کار می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.