دولت روسیه امروز (جمعه) به صورت رسمی قرارداد فروش سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ به کشور هند را امضا کرد.

به گزارش اسپوتینگ این قرارداد به ارزش 5.4 میلیارد دلار، در جریان سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به هند و دیدار با «نارندا مودی» نخست‌وزیر این کشور امضا شد.

طبق این قرارداد که علی‌رغم تهدیدهای شدید آمریکا به اعمال تحریم‌های اقتصادی منعقد شد، اولین محموله شامل پنج فروند از سامانه‌های S-400 در ماه اکتبر سال 2020 به هند تحویل داده خواهد شد.

سامانه S-400 یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی است که با توجه به مشکلاتی که سامانه رقیب آمریکایی آن، پاتریوت در میادین نبرد از خود نشان داده، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در نیمه جولای امسال بود که درپی مذاکرات فشرده وزارت دفاع هند با همتای روسی، مسکو با فروش این سامانه پدافند موشکی به دهلی‌نو موافقت کرد.

به جز روسیه، تنها کشوری که این سامانه‌ها را خریداری کرده و به‌طور رسمی کنترل آن را در اختیار دارد، چین است. به نوشته نشریه «اکونومیک تایمز» اما احتمال فروش این سامانه‌ها از سوی مسکو به ایران، الجزایر، بلاروس و ویتنام نیز وجود دارد.

ارزش هر فروند سامانه‌های S-۴۰۰ به طور کامل (شامل ۸ آتشبار، ۱۱۲ موشک، خودروهای فرماندهی و پشتیبانی) ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.