در ادامه این مطلب آمده است: حتی خوش بین ترین مردم عراق هم تصور نمی کردند که انتخاب ریئس جمهور این کشور و تعیین نامزدی برای تشکیل دولت، به این سرعت انجام شود. این دو اقدام مهم تنها طی چند ساعت صورت گرفت و اکنون، سوال مهم آن است که نامزدهای عضویت در کابینه جدید چه کسانی هستند.

محافل سیاسی عراق فعلا در مورد ارائه شاخص هایی برای اعضای کابینه جدید، با احتیاط رفتار می کنند، اما تحلیلگران بر این عقیده هستند که عبدالمهدی، نامزد توافقی، چه بسا برای راضی کردن تشکل های سیاسی بزرگ، مجبور به واگذاری کرسی های مؤثری دولتی به آنها شود.

عبدالمهدی نگران آن است که تمایل او برای حفظ توازن سیاسی،منجر به تشکیل یک ترکیب ضعیف برای دولت جدید شود، بویژه آنکه در این مورد تحت فشارهای زیادی از سوی برندگان انتخابات قرار می گیرد.

اما تحلیلگران می گویند:آنچه در مورد حمایت مقتدی صدر از عبدالمهدی برای رسیدن به این جایگاه شنیده می شود، چه بسا بتواند ضمانتی برای حمایت از رئیس دولت در برابر فشارهای حزبی باشد؛ چرا که صدر تمایل زیادی دارد که دولت جدید به دور از وابستگی های سیاسی تشکیل شود.

سیاستمداران عراقی بر این عقیده هستند که وجود صدر در معادله عبدالمهدی، می تواند فرصت خوبی به او بدهد تا دولت جدید را با تحمل کمترین فشار از سوی آمریکا و دیگر دولت ها تشکیل دهد.

در همین حال، ایران از عبدالمهدی می خواهد مأموریت استراتژیک مهمی را برای آن انجام داده و تلاش کند ایالات متحده را در مورد استثنا کردن بغداد از لیست پایتخت هایی که ملزم به اجرای تحریمهای آمریکا علیه تهران هستند، قانع کند.

در این میان، لازم به ذکر است که در آگوست گذشته، عبدالمهدی موضعی مخالف با تحریمهای آمریکا علیه ایران اتخاذ نموده و تصریح کرد که این مساله موجب ضرر اقتصادی بزرگی برای عراق می شود.

عبدالمهدی سیاستمدار زیرکی است و به احتمال زیاد از رابطه مستحکم خود با ایالات متحده و دولتهای اروپایی، که در مقدمه انها فرانسه قرار دارد، برای ایجاد نوعی توازن در روابط واشنگتن و تهران در داخل عراق استفاده می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.