من موقعیت مالی ام را از او پنهان کردم چون نمی خواهم به خاطر پول، انتخابم کند. مادرم مخالف شدید این ازدواج بود و حاضر نشد به خواستگاری بیاید. بعد از چهار سال جنگ اعصاب، خودم رفتم خواستگاری اش و فقط می گویند که تکلیفش را روشن کن. از وقتی مادرم زنگ زده و به آن ها گفته که پسرم با این سنش پول توجیبی اش را از من می گیرد، او می گوید که من شوهر نمی خواهم. چه کنم؟


مشاور در جواب او نوشت:

همان طور که می دانید انتخاب همسر یکی از مهم ترین انتخاب های دوران زندگی هر فرد است و می طلبد که با دقت و بررسی بیشتری انجام شود. در این زمینه، مشاوره پیش از ازدواج به صورت حضوری برای افرادی مانند شما با توجه به توضیحات تان در این پیام، یک ضرورت انکارناپذیر است. با این حال و در این نوشتار، مطالبی را برای کمک به شما ذکر می کنیم.

چرا مادرتان مخالف است؟
دلایل مخالفت مادرتان را بدون تعصب بررسی کنید. همه والدین به دنبال خوشبختی فرزندان خود هستند و اگر مادر شما با این ازدواج به شدت مخالفت می کند، حتما برای خودش دلایل قانع کننده ای دارد و لازم است که شما به این دلایل توجه داشته باشید و آن ها را بدون جهت گیری و تعصب داشتن به این خانم ارزیابی کنید. اگر پاسخ قانع کننده ای برای آن ها دارید با مادرتان درمیان بگذارید.

معیارهایتان برای انتخاب همسر را مشخص کنید
قبل از هرچیز شما باید ملاک های مشخص و معینی را برای همسر آینده تان مد نظر قرار دهید و سپس گزینه های ازدواج و از جمله این خانم را بر اساس آن ها ارزیابی کنید. البته انتظار این که صددرصد آن ها را در یک فرد پیدا کنید، نداشته باشید چون هیچ فردی وجود ندارد که همه ویژگی های مثبت را یک جا داشته باشد. با این حال و به طور نسبی گزینه نهایی شما باید بیشترین تناسب و هم پوشانی را با این ملاک ها داشته باشد تا بتوانید به رضایت بیشتری از زندگی مشترک دست پیدا کنید. معیارهایی همچون هم کفو بودن از جنبه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و ... ، تناسب سنی و ظاهری، دلنشین بودن و برخورداری از سلامت روان بخشی از ملاک های عمومی برای انتخاب همسر هستند که علاوه بر این ها معیارهای شخصی خودتان را نیز باید لحاظ کنید.

آمادگی های خودتان برای ازدواج را ارزیابی کنید
به طور طبیعی هر دختری که تصمیم به ازدواج می گیرد، همسر آینده اش را به عنوان یک تکیه گاه مطمئن می خواهد و به تبع آن انتظاراتی همچون استقلال مالی، عاطفی، اقتدار و خودکفایی را خواهد داشت. بنابراین لازم است که شما بدون در نظر گرفتن شرایط مالی خانواده خود و ارثیه پدری تان ارزیابی کنید تا ببینید که برای پذیرش مسئولیت یک زندگی مشترک و همچنین تامین نیازهای مادی و عاطفی همسرتان بدون حمایت دیگران تا چه اندازه آمادگی دارید.

درباره شغل تان شفاف سازی کنید
در پیامک تان فقط به ارث پدری اشاره کرده اید و چیزی از شغل تان نگفتید. درباره شغل و آینده تان به دختر مورد علاقه تان و خانواده اش توضیح دهید. مطلبی را که مادرتان به خانواده دختر گفته است، اگر درست باشد به عنوان یک عامل خدشه دار کردن استقلال شما می تواند گزینه مد نظرتان را دلسرد کند چراکه معمولا خانم ها روی مستقل بودن همسر آینده شان حساسیت زیادی دارند. بنابراین سعی کنید در این خصوص به آن ها اطمینان لازم را بدهید.

وضعیت مالی تان را پنهان نکنید
هر چقدر که سطح آگاهی شما از موضوعات مطرح شده بیشتر باشد، یقینا تصمیمی که خواهید گرفت منطقی تر و کم خطرتر است و میزان خطا و اشتباهات را کاهش خواهد داد. در ضمن و در خصوص همه موضوعات باید با همسر آینده تان صادق باشید. شاید به زعم شما مطرح نکردن موضوع ارثیه پدری باعث جلوگیری از نقش مادیات در تصمیم آن خانم بشود ولی به هرحال در آینده ممکن است متهم به نداشتن صداقت شوید که زنگ خطری برای ادامه زندگی مشترک تان خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.