یک منبع آگاه به پلاتس گفت: جایگزین کردن نفت ایران، یک ضرر اقتصادی قابل توجه برای پالایشگاه‌های ژاپنی خواهد بود که همچنان امیدوارند دولت ژاپن از تحریمهای آمریکا که در پنجم نوامبر آغاز می‌شوند معافیت بگیرد.

در بحبوحه ابهامات پیرامون معافیت از تحریم‌های آمریکا، پالایشگاه‌های ژاپنی به طور موقت بارگیری نفت ایران را از اواسط سپتامبر متوقف کردند و آخرین نفتکش بزرگ حامل نفت ایران ماه میلادی جاری به ژاپن رسید.

به گفته منابع بازار، برخی از پالایشگاه‌های ژاپنی جست و جو برای منابع تامین جایگزین نفت ایران را آغاز کردند و همچنین خواستار صادرات بالاتر سایر صادرکنندگان خاورمیانه‌ای شدند.

تحلیلگران خاطرنشان کردند کاهش خرید نفت ایران و خرید بالاتر از سایر صادرکنندگان خاورمیانه، احتمالا هزینه‌های خرید نفت ژاپن را حدود ۵۰ سنت تا یک دلار در هر بشکه افزایش خواهد داد.

پالایشگاه‌های ژاپنی معمولا گریدهای مدیوم و سنگین را وارد می‌کنند و نفت فروزان و نفت سنگین ایران عمده واردات نفت ژاپن از ایران در سال گذشته بوده است.

بر پایه آمار وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن، در فاصله ژانویه تا اوت، نفت سنگین ایران ۵۷.۴ درصد و نفت فروزان ۲۸.۴ درصد از مجموع واردات نفت ژاپن از ایران به میزان ۱۶۶ هزار و ۸۹۰ بشکه در روز را تشکیل داد.

به گفته منابع بازار، پالایشگاه‌های ژاپنی بدنبال خرید گرید عرب مدیوم عربستان و نفت KEC کویت به عنوان جایگزینی برای نفت سنگین ایران هستند.

اختلاف قیمت میان نفت سنگین ایران و عرب مدیوم عربستان نشان می‌دهد که گرید ایرانی قیمت پایین‌تری از گرید سعودی داشته است.

در این بین، برخی از پالایشگاه‌های ژاپنی با خرید نفت گرانتر قطر، به جبران کاهش خرید از ایران پرداختند به خصوص یک خریدار ژاپنی درصدد خرید اپر زاکوم ابوظبی، بانوکو عرب مدیوم بحرین و مارس آمریکا است.

طبق آمار وزارت دارایی ژاپن، واردات نفت ژاپن از ایران در اوت بر مبنای CIF به ۷۵.۷۹ دلار در هر بشکه بود در حالی که هزینه مجموع واردات نفت ژاپن ۷۶.۹۴ دلار در هر بشکه بود. میانگین قیمت هر بشکه نفت امارات متحده عربی در اوت ۷۷.۴۷ دلار  و عربستان سعودی ۷۷.۲۹ دلار در هر بشکه بود.

مقامات ژاپنی در دیداری که اول اکتبر در واشنگتن با همتایان آمریکایی خود داشتند، همچنان خواستار معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بودند و تاکید کردند این تحریم ها نباید بر اقتصاد ژاپن تاثیر بگذارد.

دیدار مذکور چهارمین دور مذاکرات مقامات ژاپنی و آمریکایی بود و در زمانی برگزار شد که قیمت نفت برنت به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.