یک منبع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد، مقامات عربستان به آنکارا اطلاع داده‌اند که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ریاض است.

به گفته این منبع، انتقال این روزنامه نگار سعودی به ریاض تایید شده است، مقامات عربستان نزدیک ۱۰ صبح روز جمعه با مقامات ترکیه تماس گرفته و اعلام کردند که با استرداد خاشقجی به عربستان سرنوشتش مشخص شده است و او در ریاض است.

انتقال خاشقجی به ریاض فرایند پیچیده‌ای داشته است، پس از اینکه خالد بن سلمان، شاهزاده و سفیر عربستان در واشنگتن به او اطمینان خاطر داده بود که در صورت بازگشت به کشورش هیچ چیز او را تهدید نمی‌کند، این انتقال صورت گرفته است.

طبق اطلاعات به دست آمده، خاشقجی وارد ساختمان شماره یک کنسولگری عربستان در ترکیه شده -در حالی که نامزدش بیرون از ساختمان منتظر او بوده است- و پیش از اینکه به سمت خودروی سفید بزرگ برای رفتن به فرودگاه هدایت شود، از ساختمان شماره دو این کنسولگری از راهروی مربوط به پرسنل ساختمان خارج شده است.

به گفته منبع مذکور، در انتقال خاشقجی یکی از افسران ترکیه هم دست داشته است.

همچنان شک و تردیدهایی پیرامون این روند انتقال وجود دارد، اول اینکه خاشقجی قبلا چهار مرتبه رو در رو با خالد بن سلمان در واشنگتن دیدار کرده و این مساله مقامات آمریکایی را به سوال و جواب از خاشقجی درباره دلایل این دیدارها مجبور کرده است، چراکه روابط او با رژیم سعودی بد است و موضع مخالفی دارد، او هم چاره‌ای جز این نداشته که هدف از این دیدارها را "پیگیری امور خانوادگی‌اش در داخل عربستان" عنوان کند و نشان دهد که در این دیدارها از شاهزاده عربستانی خواسته به عنوان سفیر این کشور در واشنگتن او را کمک کند.

دوم اینکه طبق گفته دنبال کنندگان پرونده خاشقجی، او بیش از ۲۰۰ هزار دلار به ترکیه برده و با آن یک آپارتمان در استانبول خریداری کرده و احتمال می‌رفت که با نامزد ترکیه‌ای خود پس از ثبت ازدواجشان در کنسولگری –آخرین مکانی که خاشقجی در آن دیده شده- در آن ساکن شود.

اگر خاشقجی در دیدارهای خود با خالد بن سلمان بازگشت به عربستان و بیعت با پادشاه و لیعهد این کشور را پذیرفته باشد، مادامی که شاهزاده بازگشتش را تضمین کند، این کار را بی‌سرو صدا انجام می‌دهد اما ابهاماتی که درباره خاشقجی رخ داده شک و تردیدها درباره مخالفتش با هرگونه برقراری آشتی با رژیم آل سعود را برمی‌انگیزد و همین مساله‌ موجب شده که ریاض از طریق انجام عملیات امنیتی علیه او دست به نیرنگ بزند.

دو مطلب دیگر وجود دارند که خاشقجی را به معمای سخت تبدیل می‌کنند، اول اینکه وی روزهای اخیر چند بار با یکی از روزنامه‌نگاران معروف عرب تماس گرفته و قصد میانجی‌گری بین این روزنامه‌نگار و آل سعود را داشته است؛ مساله‌ای که این سوال را مطرح می‌کند که چگونه ممکن است یک مخالف میانجی‌گری کند، گویی خاشقجی درک نکرده که تا این اندازه مقبول نیست و یک مخالف آرام است. دوم اینکه حداقل از روز جمعه تلفن همراه خاشقجی در اختیار سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی عربستان است و او با شاهزداگان، نویسندگان و شخصیت‌های عامه که طی روزهای اخیر از طریق همین تلفن با خاشقجی تماس گرفته بودند،‌ تماس حاصل کرده و به آنها هشدار داده که دفتر پادشاهی همه اطلاعات درباره کسانی که به خاشقجی زنگ زده‌اند را در اختیار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.