مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در توکیو در آستانه چهارمین سفرش به کره‌شمالی برای چیدن مقدمات برگزاری دومین اجلاس میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ژاپن نسبت به رویکرد ترامپ درباره کره‌شمالی نگران است و می‌ترسد که این رویکرد روابط امنیتی دیرینه با آمریکا را زیرسوال ببرد.

پامپئو به آبه گفت، برای او بسیار مهم است که از سوی رهبر ژاپن می‌شنود که هر دو طرف "دیدگاه مطمئن، متحد و هماهنگ شده‌ای" دارند.

وی وعده داد که در سفر خود به پیونگ یانگ مساله ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط کره‌شمالی مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

همچنین پامپئو قرار است به کره‌جنوبی و چین سفر کند.

از سوی دیگر کره‌جنوبی در برابر نگاه محتاط ژاپن بسیار امیدوار به رویکرد ترامپ با کره‌شمالی بوده و بر این باور است که با این رویکرد منافع تامین شده و نگرانی‌ها برطرف می‌شود.

آبه بدون اینکه درباره اختلاف نظرها صحبت کند، تاکید کرد، اتحاد آمریکا و ژاپن بیش از هر زمان دیگری بسیار مهم است و همچنین وی بر اهمیت هماهنگی با واشنگتن درباره همه ابعاد مساله کره‌شمالی تاکید کرد.

پامپئو بارها از بیان جزئیات بیشتر درباره مذاکرات با کره‌شمالی از جمله موضع آمریکا درباره درخواست کره‌شمالی برای صدور بیانیه پایانی جنگ کره خودداری کرده است.

پامپئو در هواپیما روز جمعه اعلام کرد که ماموریت وی کسب اطمینان درباره اینکه رویکرد طرف مقابل درست و صحیح است و همچنین بررسی چگونگی اجرای تعهدات اجلاس سنگاپور است.

او افزود، در این دیدار درباره مکان و زمان دومین اجلاس رهبران دو کشور گفت‌وگو خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.