در میان شلوغی اخبار پرونده کاوانا و جنجال رسانه‌ای مربوط به وی، دولت ترامپ دو اقدام جدید جنجال‌برانگیز صورت داد که کمتر از آنچه که باید مورد توجه قرار گرفت.

در اقدام نخست دولت ترامپ طرحی ارائه کرد تا قانون استانداردهای مسافت پیموده شده خودروها را که توسط دولت اوباما تصویب شده بود برداشته شود چرا که تیم ترامپ اکنون رسماً بر این باورند که زمین تا چهار درجه سانتیگراد گرم تر خواهد شد.

در بیانیه زیست محیطی دولت ترامپ گفته شده حتی اگر همه ما هم به راندن خودروهای شاسی بلند الکتریکی خود ادامه دهیم نمی‌توانیم در تخریبی که در انتظار زمین است تغییری به وجود بیاوریم. بر اساس آنچه که در این بیانیه آمده مقامات دولتی آمریکا بر این باورند در صورتی که زمین واقعاً چهار درجه گرم‌تر شود تبدیل به جهنمی حقیقی می شود که قادر به حفظ تمدن ها نخواهد بود.

مقامات آمریکایی در این بیانیه با تأکید بر این که "اکنون این سیاست ماست"، هر اقدام دیگری که بتواند گرمایش زمین را محدود کند غیرمحتمل شمرده‌اند. استدلال دولت ترامپ را می توان با استدلال افرادی مقایسه کرد که معتقدند چون در نهایت روزی خواهند مرد دلیلی ندارد که از روزی یک پاکت سیگار کشیدن خودداری کنند!

در اقدام دوم نیز خبرنگاران متوجه شده‌اند که دولت ترامپ مکانهای را در نزدیکی مرز مکزیک برای کودکان مهاجر برپا داشته که می‌توان آنها را به اردوگاه های کار اجباری تشبیه کرد. این اردوگاهها در واقع چادرهایی در میان بیابانها هستند که در آن هیچ گونه دسترسی به خدمات آموزشی و حقوقی وجود ندارد. حتی می‌توان این اردوگاه ها را به تغییرات اقلیمی نیز ارتباط داد چرا که در میان بیابان هایی در منطقه ی تورنیلوی تگزاس، خشک ترین و گرمترین نقطه آمریکای شمالی واقع شده‌اند.

این ارتباط زمانی عمیقتر می‌شود که متوجه می‌شویم اکثر مهاجران آمریکای مرکزی و مکزیک از خشونت های رایج در کشور خود و تغییرات اقلیمی رخ داده در آنجا فرار کرده و به آمریکا پناهنده می‌شوند. گواتمالا، السالوادور و هندوراس اولین مکان های بودند که به دلیل دمای بالا در شب‌، مزارع قهوه شان نابود شد.

همچنین ال نینویی که در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد منجر به خشکسالی‌های بی سابقه در این منطقه شد. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد نیز هشدار داده که خشکسالی های جدید عمیق در این تابستان برداشت های بیشتری را از بین می‌برد و این بدان معناست که کشاورزان این منطقه و خانواده‌هایشان در ماه‌های آینده با کمبود غذا و بحران های جدی مواجه خواهند شد. بسیاری از کشاورزان آمریکای مرکزی که به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده‌اند علت مهاجرت خود را کمبود باران و خشکسالی اعلام کرده‌اند

البته پیش بینی های هواشناسی حاکی از آن است که این شرایط به طور پیوسته بدتر خواهد شد و با تبخیر آبها و گسترش بیابان ها در این منطقه ادامه خواهد یافت. این شرایط مطمئنا بر افزایش مهاجرت ها خواهد انجامید. بانک جهانی پیش بینی می کند که ایالات متحده آمریکا به زودی با ۱۴۰ میلیون مهاجر اقلیمی مواجه خواهد شد که هرج و مرجی غیرقابل پیش بینی در پی خواهد داشت بسیاری از این مهاجرت‌ها داخلی بوده و البته بسیاری دیگر نیز بین المللی خواهد بود.

بدیهی است این که به مردم گفته شود در شهرها و کشورهای خود بمانید راه چاره نیست چرا که بسیاری از این شهرها و کشورها با مشکلات اقلیمی متعددی از جمله خشکسالی یا وقوع مکرر سیل مواجهند.

به گزارش روزنامه گاردین، سال‌ های ریاست ترامپ بر مسند ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را می‌توان زندگی در سرزمینی خیال انگیز دانست که در آن وانمود می کنیم می‌توان دقیقا همانند گذشته زندگی کرد بی آنکه بخواهیم خودروهای شاسی بلند الکتریکی را جایگزین خودروهای آلاینده هوای خود کنیم و در عین حال اصرار داشته باشیم که دیگرانی که از دردسرهای ما به مشقت افتاده‌اند در شهرهای خود باقی مانده و مهاجرت نکنند! باید گفت این امر نشدنی است، غیرمنصفانه است و هنگامی که با اردوگاه های نامناسب کودکان در میان بیابان ها پایان یابد بدون شک عملی شرورانه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.